טיפול בנשים מכורות

טיפול בנשים מכורות

הגורמים להתמכרות אצל גברים ונשים לעיתים קרובות שונה וממילא טיפול בנשים מכורות שונה מטיפול בגברים מכורים. בעוד שהתמכרות היא בעיה אוניברסלית, הגורמים להתמכרות, ההתמודדות עימה ודרכי הטיפול עשויים להשתנות בין גברים לנשים. לרוב, לנשים יש גורמים אחרים להתמכרות, צרכים אחרים, השלכות שונות של ההתמכרות על חייהן והתמודדות שונה עם התמכרות. למרות שמדובר בהכללה, חשוב להכיר במאפיינים הייחודים של נשים כדי לבנות תוכניות טיפול בנשים מכורות המותאמות לצרכיהן הייחודיים. טיפול בנשים מכורות הוא סוגייה מורכבת הדורשת התבוננות מעמיקה בהיבטים המגדריים של התמכרות.

טיפול בנשים מכורות – מאפיינים ייחודים

התמכרות יכולה להתפתח אצל נשים וגברים כאחד. עם זאת, נשים מתמודדות עם אתגרים ייחודים בהתמכרות ובתהליך הגמילה. נשים נוטות לפנות פחות לסיוע מקצועי עקב סטיגמות רבות הקיימות כלפי נשים מכורות. סיבה נוספת היא שנשים תופסות עצמן כמטפלות בילדים או בני משפחה אחרים ומתקשות לשים עצמן בראש סדר העדיפויות ולהפנות משאבים לטיפול. נשים מדווחות על רגשות אשמה ובושה , יותר מגברים, בפנייה לטיפול.

תחלואה כפולה- פעמים רבות נשים המתמודדות עם התמכרות, מתמודדות עם אבחנה נוספת. מחקרים מראים שנשים הצורכות חומרים פסיכו-אקטיביים עושות זאת לרוב כדרך לריפוי עצמי (self-medication) במצבים של לחץ חברתי או נפשי. פעמים רבות יש קשר בין מצבים משפחתיים, מערכות יחסים וטראומות לשימוש בסמים. אצל נשים רבות נמצא כי לצד ההתמכרות ישנה נטייה להפרעות במצב הרוח, דיכאון, חרדה, מאניה דפרסיה ועוד. מאחר ולעיתים קרובות התמכרות מהווה סימפטום של בעיה אחרת , האבחנה חשובה לצורך בניית תוכנית טיפול מותאמת.

טראומה והתמכרות- מחקרים מראים שאצל נשים מכורות ישנו אחוז גבוה של טראומות בעברן, ובייחוד טראומות מיניות. לנערות שעברו פגיעות מיניות, יש נטייה לפתח התמכרות. עבורן, ההתמכרות משמשת הקלה מרגשות קשים ומנגנון הגנה להרדמת רגשות כואבים והתמודדות עם הטראומה.

השפעות פיזיולוגיות- מחקרים מראים כי השפעות הפיזיולוגיות של התמכרות קשות יותר עבור נשים מאשר גברים. במינונים נמוכים של סמים, ישנם יותר מקרים של פגיעות גופניות, בעיות גניקולוגיות, הפרעות במערכת העיכול, אנמיה, יתר לחץ ודם ועוד… בחומרים מסוימים, נשים מועדות לפתח מהר יותר התמכרות מאשר גברים.

טיפול בנשים מכורות- תוכניות טיפול בנשים מכורות צריכות להיות תוכניות המותאמות לצרכים הייחודים של נשים. תוכניות טיפול לנשים תופסות את ההתמכרות כמנגנון הגנה הישרדותי ומשתמשות בניסיונה האישי של האישה ובידע שלה לגבי עצמה, יכולותיה וקשייה כדי לבנות תוכנית טיפול. מודלים טיפוליים שמים דגש על הסביבה והמרחב בו מתרחש תהליך הגמילה. על הסביבה להיות מרחב של מערכות יחסים הדדיות ושוויון. סביבה של הדדיות ושוויון תאפשר מרחב בו נשים יכולות ללמוד מערכות יחסים חדשות ובריאות, להפנים דמויות מיטיבות, לצמוח, להשתנות ולהיגמל.

במידה ויש בעברה של האישה המטופלת טראומה, תוכנית טיפול צריכה לתת מענה לטראומה. ההבנה כי התמכרות עשויה להיות ניסיון לריפוי עצמי, תסייע לראות את חשיבות הטיפול בטראומה כבעיה השורשית בעוד ההתמכרות היא הסימפטום. טיפול בטראומה עושי להיות קשה ומציף ואולי אף לגרום לנשירה מתוכנית הגמילה. לכן, חשוב ביותר לבחון את המקרה על מורכבותו, לאפשר שיח עם האישה על מצבה ולקבל החלטות בשיתוף פעולה.

לסיכום

טיפול בנשים המתמודדות עם התמכרות עשוי להיות מורכב. הבנה של הגורמים, האתגרים והצרכים הייחודים של נשים מכורות , חשובה ביותר לצורך בנית תוכניות גמילה מותאמות ומיטיבות. נשים מתמודדות עם אתגרים ייחודים וחשוב לתת עליהן את הדעת. תוכנית גמילה נכונה היא תוכנית המתייחסת להיבטים מגדריים של התמכרות ונותנת להם מענה.

אם את מתמודדת עם התמכרות, יש לך מקום אצלנו. לפרוק, לשתף, להרפות ולקבל את התמיכה שאת זקוקה לה. מרכז הגמילה שבטיא שם לעצמו מטרה לשמש מרחב בטוח ומיטיב לנשים אשר סובלות מהתמכרות. לצוות המרכז ניסיון רב בטיפול בנשים אשר סובלות מהתמכרות. פני אלינו עוד היום כדי לבדוק כיצד אנחנו יכולים לסייע לך לקבל את הטיפול הטוב ביותר שמגיע לך, כי הגיע הזמן לשים את עצמך במרכז.

post-thumbnail
שירותים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
מרכז גמילה משולב

מרכז גמילה משולב הוא כינוי למרכז גמילה הנותן מענה טיפולי...

קראו עוד >
post-thumbnail
טיפול פסיכדלי

טיפול פסיכדלי הוא טיפול פסיכותרפיה המבוסס על שיחה ומשלב שימוש...

קראו עוד >
post-thumbnail
סיוע בגמילה מקנאביס

גמילה מהתמכרות לבד קשה מאד ואנשים רבים נזקקים לקבל סיוע...

קראו עוד >
post-thumbnail
איך להיגמל מקטמין?

 אם הגעת לכאן וודאי גם את תוהה איך להיגמל מקטמין....

קראו עוד >