סיוע בגמילה מקנאביס

סיוע בגמילה מקנאביס

גמילה מהתמכרות לבד קשה מאד ואנשים רבים נזקקים לקבל סיוע בגמילה מקנאביס. הקנאביס נחשב לאחד הסמים הנפוצים בעולם בעיקר עבור שימוש לצרכי בילוי אבל גם בשימוש רפואי ומבוקר. מאחר ומדובר בסם נפוץ ובחומר הנמצא גם בשימוש רפואי, רבים טועים וחושבים כי מדובר בסם קל אשר אינו ממכר. תפיסה מוטעית זו כלפי קנאביס עלולה לגרום לקושי בזיהוי התמכרות והיעדר ידע לגבי מצבים הדורשים סיוע בגמילה מקנאביס. קנאביס שלא עבור שימוש רפואי ותחת מעקב רפואי הינו סם ממכר לכל דבר ובעל השלכות בריאותיות ארוכות טווח.

קנאביס-השפעות, התמכרות, סיוע בגמילה מקנאביס

קנאביס-היסטוריה על קצה המזלג

הקנאביס מוכר בשמות רבים ושונים, גראס, וויד, מריחואנה, ירוק, חשיש ועוד שמות רבים. כל הכינויים הללו מתייחסים לחומר המופק מחלקים שונים של צמח הקנאביס לצמח הקנאביס היסטוריה ארוכה ביותר עוד מהעת העתיקה בה נעשה שימוש בתכונות שונות של הצמח עבור מגוון מטרות. במאה ה-20 חלה עלייה משמעותית בצריכת הקנאביס למטרות חברתיות, הנאה, בילוי ופנאי. מאז השפעותיו השונות החלו להיחקר באופן יסודי ומאורגן ולאור הידע שהצטבר אודות השפעותיו השונות התחדדה ההבנה לגבי הנזקים הוא טומן והצורך במתן סיוע בגמילה מקנאביס. כיום, לצד הדיון הציבורי המתמשך לגבי לגליזציה והמדיניות הנכונה, במרבית מדינות העולם ייצור, צריכה ומכירת קנאביס הינה אסורה על פי חוק ומהווה עבירה פלילית.

השפעות וסיכונים

לקנאביס השפעות פיזיולוגיות, קוגניטיביות ונפשיות, חלקן מיידיות וחלקן קשורות בשימוש ממושך וארוך טווח.

השפעות מיידיות- שינוי במצבי תודעה ובמצבי רוח, עוררות יתר, עיוות בתפיסת זמן ומרחב, דופק מוגבר, ירידה בתפקודים קוגניטיביים, בעיות שינה, חרדה מוגברת, פרנויה. רשימה זו הינה רשימה חלקית ומצומצמת של השפעת השימוש בקנאביס באופן מידי וישירות לאחר השימוש.

השפעות ארוכות טווח- מחקרים רבים מצביעים על עלייה בסיכוי להתפתחות או החמרה של בעיות נשימתיות, ירידה קוגניטיבית , מצבי מאניה, חרדה, דיכאון ומחשבות אובדניות.

התמכרות לקנאביס

אנשים הצורכים קנאביס באופן ממושך עלולים לפתח התמכרות לקנאביס. התמכרות לקנאביס מתבטאת הן בהגברת המינונים לצורך השגת ההשפעה הרצויה והן בקושי להפסיק את השימוש עקב סימפטומים שונים המופיעים עם הפסקת השימוש. התמכרות לקנאביס, כמו כל התמכרות אחרת, נושאת עימה פגיעה בכל תחומי החיים ועלולה לגרום לנזקים בריאותיים, נפשיים וחברתיים המצריכים סיוע בגמילה מקנאביס.

סיוע בגמילה מקנאביס

בדומה להתמכרויות אחרות, הטיפול בהתמכרות לקנאביס עשוי להשתנות מאדם לאדם בהתאם לגורמים רבים ושונים. עם זאת, טיפול בהתמכרות לקנאביס מושתת על מספר עקרונות טיפוליים ומודל עבודה דומה.

*גמילה-הפסקת השימוש בחומר הממכר וטיפול בתסמונת גמילה. שלב זה מתמקד בהשגת ניקיון פיזיולוגי על ידי הפסקת השימוש בחומר הממכר ונעשה בפיקוח ומעקב רפואי וסיעודי. לרוב, הפסקת השימוש בחומר ממכר עלולה לגרום להופעתם של סימפטומים פיזיולוגיים ונפשים שונים. סימפטומים אלו יופיעו בין מספר שעות למספר ימים לאחר הפסקת השימוש ועלולים להימשך בין מספר ימים למספר שבועות. מדובר בשלב משמעותי, קשה ומאתגר ומכורים רבים מתארים כי זהו רגע המשבר והרגע בו נופלים חזרה לשימוש. מעקב רפואי וטיפולי מספק את התמיכה הרפואית והנפשית הנדרשת כדי לצלוח שלב זה בהצלחה. לרוב, בעת הצורך ניתן לתת טיפול תרופתי אשר מקל על הסימפטומים של תסמונת גמילה ומאפשר התמודדות מיטיבה.

*שימור אי שימוש ומניעת נפילות-עבודה טיפולית על ידי אנשי מקצוע במטרה לפתח אסטרטגיות התמודדות ולמנוע נפילות ושימוש חוזר. ישנן מספר שיטות טיפוליות המקובלות לטיפול בהתמכרויות. מטרת הטיפול הנפשי הינו לזהות גורמים וטריגרים לשימוש בסמים, לפתח הבנה עמוקה של הדפוסים העומדים בבסיס ההתמכרות ובהתאם לכך לפתח אסטרטגיות התמודדות וארגז כלים. הטיפול הנפשי נעשה במפגשים פרטניים וקבוצתיים עם אנשי מקצוע מומחים לטיפול בהתמכרויות.

*טיפול במצבי רקע- במידה וישנם הפרעות פסיכיאטריות המשפיעות על השימוש בחומרים ממכרים, חשוב לתת על כך את הדעת בתוכנית הגמילה. פעמים רבות אנשים המתמודדים עם הפרעות פסיכיאטריות שונות הפנייה לחומרים פסיכואקטיבים הינה ניסיון לריפוי עצמי. במקרים אלו, כדי שהגמילה תהיה אפקטיבית, הטיפול בהפרעות הפסיכיאטריות קריטי עבור כך.

לסיכום

השימוש בקנאביס נפוץ ביותר  עד כדי כך כי מדובר בחומר הפסיכואקטיבי השני הנפוץ ביותר בעולם לאחר אלכוהול. למרות שהוא נחשב כסם קל שאינו ממכר, המחקרים והעדויות המצטברות מצביעות על נזקים בריאותיים רבים בשימוש ממושך.

במידה והינך מרגיש כי השימוש בקנאביס פוגע בך, זה הזמן לפנות לקבלת סיוע בגמילה מקנאביס. אנחנו במרכז גמילה שבטיא מציעים תוכנית גמילה בליווי של אנשי מקצוע מומחים לטיפול בהתמכרויות.

מתלבט? חושש? צוות המומחים שלנו ישמח לשוחח איתך ולספק תמיכה, ייעוץ וסיוע במציאת המענה המתאים ביותר עבורך.

post-thumbnail
שירותים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
מרכז גמילה משולב

מרכז גמילה משולב הוא כינוי למרכז גמילה הנותן מענה טיפולי...

קראו עוד >
post-thumbnail
טיפול פסיכדלי

טיפול פסיכדלי הוא טיפול פסיכותרפיה המבוסס על שיחה ומשלב שימוש...

קראו עוד >
post-thumbnail
איך להיגמל מקטמין?

 אם הגעת לכאן וודאי גם את תוהה איך להיגמל מקטמין....

קראו עוד >
post-thumbnail
תהליך גמילה מאלכוהול

השלבים והתסמינים התמכרות לאלכוהול היא מצב קשה עבור כל אחד. מלבד...

קראו עוד >

סיוע בגמילה מקנאביס-הדרך שלך לגמילה

הידע לגבי נזקי השימוש הממושך בקנאביס עבור צרכי פנאי ממשיך להצטבר ולהצביע על הצורך מעני סיוע בגמילה מקנאביס. למרות היותו אחד הסמים הנפוצים ביותר בעולם, למרות התפיסה שלו כסם קל, למרות הדיונים המתמשכים לגבי לגליזציה, המחקרים הרבים מצביעים שוב ושוב על הנזקים הטמונים בשימוש ממושך וארוך טווח. תמונת מצב מורכבת זו יוצרת מציאות בו משתמשי קנאביס רבים מתקשים לזהות סימנים המעידים על התמכרות ולפנות לקבלת סיוע בגמילה מקנאביס. כיום, ישנם מסגרות טיפול ומענים רבים עבור אנשים המעוניינים בקבלת סיוע בגמילה מקנאביס והחזרת השליטה לחייהם. תהליך הגמילה מקנאביס מורכב מהפסקת השימוש בקנאביס והשגת ניקיון פיזי ועבודה טיפולית לשימור השינוי ומניעת נפילות וחזרה לשימוש. מרכז גמילה מציע את האפשרות לעבור את תהליך הגמילה תוך כדי קבלת תמיכה רפואית ונפשית לאורך כל התהליך. צוות אנשי מקצוע מלווה את האדם מרגע כניסתו למרכז הגמילה ועד להשגת גמילה וניקיון מהסם. מניסיון, כדי לשמור על ניקיון לאורך זמן צריך תמיכה רבה.