מרכז גמילה משולב

מרכז גמילה משולב

מרכז גמילה משולב הוא כינוי למרכז גמילה הנותן מענה טיפולי משולב, סוציאלי ורפואי, עבור מכורים לסמים. מרכז גמילה משולב מחויב להחזיק ברישיון הפעלה תקף הן של משרד הבריאות והן של משרד הרווחה. מרבית מרכזי הגמילה בארץ, למעט אשפוזיות ומסגרות רפואיות נוספות, מספקות מענה רפואי וסוציאלי. מודל זה של מרכז גמילה, טיפול רפואי וסוציאלי, מבוסס על ההבנה והידע כי ניקיון פיזי וטיפול רפואי בלבד אינם מספיקים כדי להתמודד עם בעיית ההתמכרות. טיפול נכון בהתמכרות לשם השגת גמילה ארוכת טווח הינו טיפול המתייחס הן להיבט הרפואי והן להיבטים הנפשיים והסוציאליים.

מרכז גמילה משולב- משלבים כוחות, מנצחים את ההתמכרות

*בעיית ההתמכרות אינה תופעה חדשה כלל וכלל. לאורך ההיסטוריה אנשים נטו למצוא חומרים שונים ולצרוך אותם באופנים שונים, גם כשהשימוש היה מסב נזקים בריאותיים קשים. בעשורים האחרונים ישנו מחקר רב בנושא התמכרויות וגמילה והידע לגבי גורמים להתמכרות ושיטות הטיפול היעילות ביותר. היו תקופות בהם התמכרות נתפסה כהפרעה נפשית בלבד ולעומתן תקופות בהן התמכרות הייתה מחלה, בעיה רפואית המצריכה טיפול רפואי בלבד.

כיום, התפיסה המקצועית היא התמכרות הינה בעיה מורכבת ובעלת היבטים שונים הן רפואיים, הן סוציאליים והן נפשיים. תפיסה זו היא העומדת בבסיס תוכניות ההתערבות ותפיסות העבודה במרכזי גמילה וטיפול. כיום, התפיסה המקצועית היא כי אדם מכור הינו אדם המתמודד עם נטייה להתמכרות והטיפול המיטבי בהתמכרות הינו טיפול משולב, טיפול רפואי ונפשי.

*טיפול רפואי – מטרת הטיפול הרפואי הינה סיוע בהפסקה מוחלטת או משמעותית של החומר הממכר. סמים רבים ואלכוהול גורמים למגוון בעיות פיזיולוגיות ורפואיות שונות ולעיתים אף לשינויים כימים במוח. לכן, הפסקה של צריכתם, פעמים רבות, עלולה לגרום למגוון סימפטומים גופניים ונפשיים שונים. מרבית סימפטומים אלו אינם מסוכנים ועוברים לאחר מספר ימים או שבועות. אולם ישנם סימפטומים שונים העלולים לגרום למצבים מסכני חיים המצריכים השגחה רפואית והתערבות במקרה הצורך. אך הקושי העיקרי הנעוץ בסימפטומים אלו הינם החוויה הפיזית והנפשית הקשה לה הם גורמים. מכורים רבים מתארים כי סימפטומים אלו עלולים להיות כה קשים ומייאשים עד כי פעמים רבות הם מהווים את הסיבה לנפילה חזרה לשימוש. במרכז גמילה משולב שלב הגמילה הפיזית נעשה בליווי רופא מומחה לטיפול בהתמכרויות וצוות סיעודי. לליווי הרפואי ישנה חשיבות גדולה שכן פעמים רבות, במידת הצורך, ניתן להתאים טיפול תרופתי במטרה להקל על סימפטומים אלו ולאפשר לאדם לעבור תקופה זו בצורה נעימה ככל הניתן.

*טיפול סוציאלי- התמכרות הינה בעיה בעלת מרכיבים אישיותיים, נפשיים, גנטיים וסביבתיים. בעוד שהטיפול הרפואי מטרתו לסייע בהפסקת השימוש, הטיפול הסוציאלי מתמקד בבניית כלים להתמודדות ארוכת טווח עם הנטייה להתמכרות. הטיפול הסוציאלי מתייחס לכל ההיבטים השונים של ההתמכרות ושואף לתת מענה טיפולי עמוק. הטיפול הסוציאלי מתמקד בהבנת הסיבות אשר גרמו לאדם להתמכר, זיהוי מצבים העלולים להוות פיתוי לשימוש חוזר ובניית אסטרטגיות התמודדות ומערכות תמיכה אישיות וחברתיות. שלב זה נעשה על ידי מפגשים פרטניים עם אנשי מקצוע מתחומי הרווחה והטיפול בעלי מומחיות לטיפול בהתמכרות. בנוסף, מרכז הגמילה מפעיל קבוצות טיפוליות שונות בהן משתתפים מכורים נוספים בתהליכי גמילה. קבוצות אלו מונחות על ידי אנשי מקצוע ומטרתן ליצור הן מרחבי תמיכה עבור מכורים והן כלים ללמידה של מיומנויות תקשורת והתמודדות.

ישנם מגוון שיטות טיפול אשר הוכחו מחקרית כיעילות בהשגת גמילה ארוכת טווח. שיטות אלו מיושמות הן במפגשים הפרטניים והן בקבוצות הטיפוליות. לטיפול הסוציאלי חשיבות גדולה מאד שכן הוא זה המאפשר לאדם להתמודד ברמה היומיומית עם הנטייה להתמכרות ולשמור על ניקיון גם לאחר סיום תוכנית הגמילה.

לסיכום

למעט מקרים מסוימים, הטיפול האופטימלי עבור אנשים המתמודדים עם התמכרות הוא טיפול במרכז גמילה משולב. כיום ישנה הבנה רחבה כי במרבית המקרים הדרך הנכונה ביותר להשגת ניקיון וגמילה ארוכת טווח היא טיפול המשלב הן את הפן הרפואי והן את הפן הסוציאלי. מרכז גמילה משולב מציע מעטפת טיפולית משולבת ומתייחסת לכל היבטי ההתמכרות השונים.

מתמודד עם התמכרות? זקוק לסיוע אבל לא יודע מאיפה להתחיל? הצוות המקצועי שלנו ישמח לשוחח איתך, לשמוע את ההתלבטות, לפרוש את האפשרויות ולסייע לך בקבלת הבחירה הנכונה ביותר עבורך.

post-thumbnail
שירותים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
טיפול פסיכדלי

טיפול פסיכדלי הוא טיפול פסיכותרפיה המבוסס על שיחה ומשלב שימוש...

קראו עוד >
post-thumbnail
סיוע בגמילה מקנאביס

גמילה מהתמכרות לבד קשה מאד ואנשים רבים נזקקים לקבל סיוע...

קראו עוד >
post-thumbnail
איך להיגמל מקטמין?

 אם הגעת לכאן וודאי גם את תוהה איך להיגמל מקטמין....

קראו עוד >
post-thumbnail
תהליך גמילה מאלכוהול

השלבים והתסמינים התמכרות לאלכוהול היא מצב קשה עבור כל אחד. מלבד...

קראו עוד >

מרכז גמילה משולב – איתך בדרך לגמילה

מרכז גמילה משולב הוא כינוי למודל הטיפולי המקצועי המומלץ לטיפול בהתמכרויות. מדובר במרכז גמילה המעניק הן טיפול רפואי וסיוע בהפסקת השימוש והשגת ניקיון גופני והן טיפול סוציאלי המתייחס להיבטים הנפשיים וההתנהגותיים של בעיית ההתמכרות. מרכז גמילה משולב חייב להחזיק ברישיון הפעלה תקף של משרד הבריאות ומשרד הרווחה. מודל טיפולי זה מבטא את התפיסה המקצועית הרווחת כי כדי להשיג גמילה ארוכת טווח יש צורך בתוכנית התערבות מקיפה המתייחסת לכל ההיבטים השונים של התמכרות, הגופניים והנפשיים. בעוד שטיפול רפואי מסייע בהשגת ניקיון גופני על ידי הפסקת צריכת הסם, טיפול סוציאלי מסייע בשמירה על הניקיון לטווח רחוק גם ביומיום ובשגרה עמוסת הפיתויים והטריגרים. מרכז גמילה משולב מציע את כל המעטפת הטיפולית והתמיכתית הנדרשת בתהליך גמילה, ליווי רפואי, סוציאלי ונפשי על ידי אנשי מקצוע מומחים לטיפול בהתמכרויות. שילוב של כל גורמי המקצוע הנדרשים בתהליך הגמילה מאפשר לאדם קרקע יציבה בה הוא יכול לפסוע במסע המורכב אל עבר גמילה וריפוי.