גמילה ב-3 שלבים

במרכז גמילה שבטיא אנו נותנים דגש גדול לסיפור והמקרה האישי של כל מטופל, יחד עם זאת, ישנם מכנים משותפים משמעותיים ביותר לכל סוגי ההתמכרויות.

 

שלב
אייקון
גמילה פיזית ואיזון

גמילה פיזית מתבצעת בליווי של הצוות הרפואי. בשלב הראשון, המוקד הוא ניקוי רעלים ואיזון ראשוני נפשי וגופני. במקביל לתהליך הגופני תתחיל עבודה פסיכוסוציאלית, הכרות עם המטופל ועם צרכיו ובניית מרחב טיפולי בטוח.

שלב
אייקון
גמילה נפשית וטיפול בשורש ההתמכרות

השלב השני הוא לב הטיפול והחלק המשמעותי ביותר בתהליך ההחלמה, בשלב השני אנו מעמיקים את הטיפול באמצעי הטיפול השונים ומטפלים בשורש ההתמכרות.

שלב
אייקון
הכנה לאתגרים שבחוץ ויציאה לדרך חדשה

שלב הכנה הכרחי ליציאה ממכון גמילה, חזרה אל החיים וביסוס הכלים אשר יעמדו לרשות המטופל בדרכו העצמאית.

תכנית הטיפול הייחודית של מרכז גמילה שבטיא פועלת ב-3 שלבים, למטרת גמילה, טיפול בהתמכרות, החלמה ומניעת שימוש חוזר:

השלב הראשון של תהליך הגמילה – גמילה פיזית ואיזון גופני ורגשי

בשלב הגמילה הפיזית ניתן ליווי רפואי תומך גמילה, בניהולו של ד"ר איגור גורז'לצן – פסיכיאטר ונרקולוג מומחה, עם ניסיון מוכח ורב שנים בגמילה וטיפול בהתמכרויות. הצוות מקצועי מגוון והדגש הוא על טיפול גמילה אישי ואוהב לכל מטופל ומטופלת.

בשלב זה, נערכת היכרות עם המטופל וצרכיו ובניית מרחב טיפולי בטוח לטיפול בהתמכרות.

מדובר בטיפולי גמילה מגוונים ובניהם: גמילה מסמיםגמילה מאלכוהולגמילה מתרופותגמילה מהימורים, גמילה מכדורי שינה, גמילה מכדורים ועוד.

מתן כלים ראשוניים להתמודדות עם ביטויי הגמילה וההתמכרות כגון: לחץ, חרדה, כמיהה, כעס ותנודות במצב הרוח.

כמו כן, נעשית עבודה על דחיית סיפוקים כמאפיין מרכזי של בעיית ההתמכרות.

קבלתה של הבעיה, הכרה באבחון של מחלת ההתמכרות וכיצד היא מתבטאת בחיי המכור, תוך התייחסות למאפיינים הייחודיים של כל מטופל, ועל פי קצב התקדמותו. במהלך שלב זה אנו נתחיל עבודה והיכרות עם תכנית 12 צעדים וגישות טיפוליות נוספות.

מטרה עיקרית בשלב הזה היא הגעה לאיזון גופני, נפשי ורגשי.

השלב השני של תהליך הגמילה – עבודת עומק לשורש ההתמכרות

לאחר השלב הראשון- טיפול הגמילה הפיזית ואיזון המצב הגופני, הנפשי והרגשי, מגיע השלב השני שהוא לב הטיפול והחלק המשמעותי ביותר בתהליך ההחלמה. בשלב זה אנו מעמיקים את הטיפול באמצעים הטיפוליים השונים, תוך התייחסות לחלקים התוך אישיים העמוקים יותר של כל מטופל, מתוך ההנחה כי נסיבות חיים שונות הובילו כל אדם להשתמש בסמים, ועלינו המטפלים, יחד עם המטופל, לגלות ולהתחקות אחר נסיבות אלו.

בעזרת תכנית טיפול ייחודית, ממוקדת התמכרות ומותאמת אישית עבור כל מטופל, נעשית התייחסות עמוקה לגורמי השורש של ההתמכרות.

כמו כן, בשלב זה, נתמקד בשינוי דפוסים, עיבוד אירועי חיים, עבודה על דפוסים מעכבי החלמה והתנהגויות העלולות להוביל לשימוש חוזר.

בעזרת מעגל השינוי נבצע בשלב זה מיפוי שבו יוכל המטופל למקם את עצמו וללמוד כיצד לשמור על ניקיון והימנעות משימוש, וחיי החלמה מלאים.

על מנת  להתקדם בתהליך השיקום, וההחלמה, נתייחס בטיפול  לשלושת ממדי ההתמכרות – גופני, נפשי וחברתי.

דגשים נוספים לשלב השני:

בשלב זה, נעשית התערבות משפחתית מקדמת, מתוך ההנחה כי חיי המשפחה וסביבתו משפיעים ומושפעים על הצלחת החלמתו של המטופל.

בנוסף, נעשית העמקה והיכרות של כלים טיפוליים מטיבים להתמודדות עם אתגר הגמילה מהתמכרות.

התנסות פרקטית ביישום כלים אלו ומתן דגש על כישורים חברתיים והעצמת כוחו של המטופל מול ההתמכרות וגורמיה.

בשלב זה המטופל מתנסה בלקיחת אחריות אישית והשתלבות בסביבה חברתית המתמודדת עם בעיה דומה.

השלב השלישי של תהליך הגמילה  – הכנה ליציאה ודרך חדשה

לאחר שני השלבים הראשונים בתחילת תהליך הגמילה, המעבר לשלב זה הכרחי ביותר כהכנה למטרת יציאה מהמרכז לחיים בחוץ וביסוס הכלים אשר יעמדו לרשות המטופל בדרכו העצמאית.

בשלב זה ייחשף המטופל בצורה הדרגתית למעגלי החיים שלו בחוץ (משפחה, ילדים, עבודה, חברה וכו') ולאפשרויות השונות להמשך הליווי והתמיכה אשר יעמדו לרשותו מחוץ למרכז. תהליך הפרידה מהמרכז ייעשה בצורה הדרגתית ויבנה העצמה אישית באמצעות נתינה.

בנוסף, ימוצו זכויותיו הסוציאליות של המטופל מול גורמים שונים בקהילה, במידת הצורך ולפי בקשתו, מתוך הבנה כי היציאה לחיים עצמאיים דורשת רישות חברתי רחב גם מגורמי טיפול בקהילה.

בנוסף, אנו במרכז גמילה שבטיא, עובדים ומטפלים ב"גישות על" שתומכות ומסייעות בתהליך הגמילה:

  • הגישה ההוליסטית - גישה הרואה את המכור כ"אדם שלם" המורכב מרבדים ומעגלים רבים – סביבה, תרבות ונסיבות חיים שונות ומגוונות.
  • גישה בלתי פורמלית – הכרה בכוחם של חום, אהבה וחיבוק ואפשור של פונקציות טיפוליות לא רשמיות בתוך מרכז הגמילה. כחלק ובתאום עם הצוות המטפל הכולל.
  • ראיה קדימה והמשך ליווי – מכון גמילה מהווה התחלה של דרך חדשה מבחינתו של המכור ומשפחתו, בכל הנוגע לשמירת הניקיון והמשך ההחלמה ולכן ישנו צורך בסיוע ותמיכה טיפולית גם לאחר סיום הטיפול במרכז הגמילה. מכון גמילה שבטיא יודע לבנות תכנית המשך אשר תסייע למכור ולבני משפחתו תוך שיתוף פעולה עם הגורמים הטיפוליים בקהילה.                                                                                                                                                     
  • הגישה המוטיבציונית – אשר מבוססת על שלושה מושגי מפתח:

שיתוף פעולה לעומת עימות במרכז גמילה:

שיתוף פעולה הוא השותפות שנוצרת בין המטפל למכור. שותפות זו מבוססת על נקודת המבט והחוויות של המכור. אף על פי שהמכור והמטפל עשויים לראות דברים אחרת, התהליך הטיפולי ממוקד בהבנה הדדית.

העצמת רעיונות במרכז גמילה:

המטפל אינו כופה את דעותיו אלא מעצים את המוטיבציה, או הרצון, של המכור לשינוי. תפקידו של המטפל "לשלוף" את המוטיבציות והכישורים האמתיים לשינוי של המכור ולא לומר לו מה לעשות.

אוטונומיה מול סמכות:

הגישה המוטיבציונית מכירה בכך שהכוח האמתי לביצוע שינויים מונח אצל המכור.

בסופו של דבר על המכור בעצמו לבצע את השינוי, עובדה המעצימה את המכור, אך בו בזמן מעניקה לו אחריות למעשיו.

ידע הוא כח:

חלק נוסף מתוכנית הגמילה גם כוללת תהליך חשוב בו המטופל מבין את הנזק שנגרם לו ולסביבתו כתוצאה מהשימוש התלותי וגם לומד באופן עיוני על ההיבטים השונים שקשורים להתמכרות שלו. למידה עיונית זו באופן "בלתי אישי" תורמת רבות להתמודדות של המטופל בתהליך הגמילה וההחלמה.  

אנו רואים חשיבות רבה במעורבות בני המשפחה בהמשך תהליך ההחלמה ועל כן מקדמים שיחות עם קרובים ואחרים משמעותיים בהתאם לצורך.

למרכז גמילה שבטיא יש את הידע, הניסיון והכלים המתאימים כדי להתאים את הטיפול המתאים לסוג ההתמכרות והחומר שנעשה בו שימוש לרעה.

במרכז גמילה שבטיא תקבל את התנאים המיטביים כדי להצליח ולהיגמל מההתמכרות ולצאת לדרך חופשית וחדשה.

החל בסביבת החלמה מתאימה ותומכת, צוות מקצועי ומנוסה וכלה בטיפול ועזרה תרופתית במידת הצורך בכדי להקל על תסמיני הגמילה השונים.

כל מקרה הוא קצת שונה וייחודי! צור עמנו קשר לפרטים נוספים, זמינים עבורך בכל עת. מרכז גמילה שבטיא – מכון גמילה פרטי מסמים

גמילה מסמים

אחת השאלות הנפוצות שעולות בנושא גמילה מסמים אצל אנשים הסובלים מהתמכרות קשה היא כיצד ניתן להיגמל מסמים בצורה מוחלטת? כמובן שזו לא שאלה שיש עליה תשובה פשוטה וחד משמעית, אך ללא ספק באמצעות תוכנית טיפול מותאמת למטופל במרכז מקצועי של גמילה מסמים ניתן לשים מאחור את ההתמכרות ואת כל מה שמלווה אליה. תוכנית הגמילה כוללת לרוב תמיכה קבוצתית ואישית, טיפול תרופתי ראשוני ומלווה, כלים להתמודדות נפשית, ניתוב רצון להרס עצמי למקומות בריאים יותר, למידה על דפוסי התנהגות הטבועים בנו ועוד. תהליך הגמילה מחומרים ומהרגלים כפייתיים שמוצע במרכז הגמילה 'שבטיא' מספק לרשות המטופלים בו צוות מקצועי שמלווה כל מטופל בצורה אישית ומקצועית.

גמילה מסמים באזור הדרום

צוות הטיפול משפיע רבות על מהלך גמילה מסמים

קיימת חשיבות מרכזית בהצלחת תוכנית הגמילה לצוות המטפל. חשוב להבין שההצלחה בסופו של יום תלויה על כתפיו של האדם המטופל, אך ללא הצוות המתאים יהיה קשה מאוד להשיג את המטרה- ניתן להשוות זאת אל ספורטאי והמאמן שלו, בסוף הכל תלוי בביצועי הספורטאי בתחרות, אך האימון וההכנה הנכונה משפיעים רבות על התוצאות אותן משיג הספורטאי. צוות הטיפול במרכזי גמילה מסמים כולל מדריכים, רופאים, עובדים סוציאליים, פסיכולוגים ואנשי מקצוע נוספים בעלי ניסיון רב בטיפול ושיקום אנשים הסובלים מהתמכרויות ודפוסים רעילים בחייהם. לעיתים, חלק מצוות המדריכים כולל מכורים לשעבר שיוכלו להבין לליבם של האנשים שמנסים בכל כוחם להיגמל בהווה. כמו כן, תהליך גמילה מסמים מתבסס בחלקו גם על תמיכה קבוצתית ושיחות מוטיבציה ושיתוף בפורום רחב. בסופו של יום, לכלל המרכיבים של התוכנית ישנה תרומה להצלחה עצמה, אך חשוב לזכור שרצון אמיתי וכנה של המטופל לטפל בעצמו, להיגמל ולהשתקם הוא כמובן אבן הראשה של התהליך, על מנת להביא לסיומה של ההתמכרות ההרסנית.

התמכרות היא התנהגות שמתפתחת ומשתרשת ברבדים שונים אצל האדם המכור. בכדי להצליח ולטפל במכלול שמרכיב את ההתמכרות ובכדי להצליח ולבנות בסיס התנהגותי ונפשי בר קיימא אשר יקטין באופן משמעותי את הסיכון לשימוש חוזר והישנות, הטיפול מתחלק לשלבים.

הטיפול במרכז גמילה שבטיא מתחלק ל-3 שלבים.

שלב 1- גמילה פיזית ואיזון.

שלב 2- העמקה וטיפול נפשי ורגשי לשורש ההתמכרות.

שלב 3- חיזוק וביסוס הכלים ליום שאחרי.

שלב 1-

  • הכרות עם מרכז הגמילה והתאקלמות
  • טיפול תומך בהיבטים של הגמילה הפיזית
  • הכרות ראשונית עם הכלים הטיפוליים השונים

שלב 2-

  • העמקה בתהליך הטיפול תוך עיבוד אירועי חיים
  • טיפול ממוקד טראומה
  • חיזוק המיומנויות החברתיות אל מול הקבוצה והצוות

שלב 3-

  • פיתוח עצמאות אל מול האתגרים העומדים בפני המטופל ביום שאחרי מרכז הגמילה
  • התערבות משפחתית מקדמת
  • בניית תוכנית טיפול ליום שאחרי מרכז הגמילה