הפרעות אכילה והתמכרות

הפרעות אכילה והתמכרות

הידע המחקרי לגבי הקשר בין הפרעות אכילה והתמכרות הולך וגדל ומציע הסברים שונים לכך. פעמים רבות הפרעות אכילה נושאות בחובן דפוסי התנהגות מזיקים הדומים לדפוסי התנהגות של התמכרות. דפוסי התנהגות של הפרעות אכילה, פעמים רבות, מאופיינות בכפייתיות וטורדניות, בדומה להתמכרויות. בנוסף, פעמים רבות ניתן לראות עבר של טראומות והתמודדויות חיים קשות. הפרעות אכילה והתמכרות הינן בעיות המצריכות ידע וניסיון בטיפול בגמילה מהתמכרויות.

הפרעות אכילה והתמכרות – כל מה שחשוב לדעת לפני טיפול

להפרעות אכילה והמתמכרות דמיון בדפוסים ובהתנהגויות:

  • שתיהן מכילות כמיהה עזה, טקסים וכפייתיות למושא ההתמכרות או הפרעת האכילה.
  • נטישה של שאר העיסוקים בחיים לצורך התעסקות עם ההתמכרות או הפרעת האכילה.
  • ניסיונות רבים להפסיק את הפרעת האכילה או ההתמכרות אך ללא הצלחה.
  • החמרה בתדירות ובעוצמת ההתמכרות או הפרעת האכילה.
  • המשך ההתנהגות ההרסנית למרות ההשלכות המזיקות.
  • בני משפחה ואנשים קרובים מביעים דאגה לנוכח המצב.

גם להתמכרות וגם להפרעות אכילה ישנו סיכון גבוה לנפילות וחזרה לדפוסי ההתנהגות המזיקים ולכן יש צורך בהתערבות מקצועית כדי למנוע זאת.

*בדומה להפרעות נפשיות נוספות, לעיתים אדם המתמודד עם הפרעת אכילה יפנה לסמים או אלכוהול כדרך לריפוי עצמי. התמודדות עם הפרעת אכילה מעלה את הסיכוי להתפתחות של התמכרות. הרצון להקל או לשכך את הכאב והסימפטומים הקשורים בהפרעת אכילה עלול להוביל לשימוש בסמים או אלכוהול ולהעלות את הסיכוי לתלות או התמכרות.

יתרה מכך, ישנם סמים העלולים לתמוך ולעודד הפרעות אכילה. סמים ממריצים כגון מת', קוקאין ועוד, עשויים לגרום לדיכוי התיאבון ללא שימת לב להשלכות השליליות של כך. חומרים אחרים כמו אלכוהול או סמים אנטי דיכאוניים מאפשרים לאדם המתמודד עם הפרעת אכילה, לשחרר את הרגשות הקשים סביב האוכל אך באופן שאינו מיטיב לטווח הרחוק.

איך מטפלים בהפרעות אכילה והתמכרות?

התמודדות עם הפרעת אכילה והתמכרות הינה התמודדות מורכבת וקשה. מדובר בשתי הפרעות המזינות אחת את השנייה, קשורות זו בזו ומצריכות ידע והבנה במורכבות הטיפולית. ישנם מספרים מודלים טיפוליים כיצד לטפל בשילוב של הפרעות אכילה והתמכרות,

  • מודל מקביל – טיפול בו זמנית הן בהפרעת האכילה והן בהתמכרות בשני מקומות שונים בעלי מומחיות, ידע וניסיון.
  • טיפול אקוטי – התמקדות בבעיה הדחופה ביותר וטיפול בה. לאחר שתושג הצלחה בטיפול בבעיה אחת, האדם יטפל בבעייתו הנוספת.
  • מודל אינטגרטיבי – טיפול משולב גם בהפרעת האכילה וגם בהתמכרות באותו המקום.

מחקרים מציעים כי המודל האינטגרטיבי הוא המודל הנכון לטיפול מאחר ולא ניתן להפריד בין שתי הבעיות. כפי שנכתב, מדובר בהפרעות הקשורות זו בזו ולכן תוכנית טיפול וגמילה צריכה לראות את המורכבות הכוללת ולהתייחס לכך. הפרעות אכילה והתמכרות משתנות מאדם לאדם ולכן תוכנית הטיפול היא ייחודית ומותאמת. בעת פניה לטיפול ישנה התייחסות לעוצמות ההפרעות השונות, מערכות תמיכה, גורמים מעכבים ומוטיבציה. בהתאם לכל הגורמים הללו נבנית תוכנית גמילה וטיפול.

לסיכום

השילוב של התמכרות והפרעות אכילה אינו מפתיע ואף מובן לאור המאפיינים הדומים. מדובר בהפרעות הדומות מבחינת גורמים, מהלך ודפוסי התנהגות. עם זאת, למרות הדמיון, השילוב של שתי הפרעות אלו יוצר אתגרים ייחודים בטיפול. טיפול מיטיב עבור אדם המתמודד עם הפרעת אכילה והתמכרות, הוא טיפול הרואה את הקשר בין השתיים ותופס אותם בצורה הוליסטית.

התמכרות והפרעות אכילה משתנות מאדם לאדם ובהתאם לכך תוכנית הגמילה והטיפול. אם את מתמודדת עם הפרעת אכילה והתמכרות את בטח יודעת כמה הדברים קשורים אחד בשני. אם את לא בטוחה איך והיכן ניתן לטפל, את מוזמנת ליצור קשר איתנו.

בשיחת ייעוץ נוכל לסייע לך להבין עם מה את מתמודדת, מהן אפשרויות הטיפול העומדות בפנייך וכיצד את יכולה לקדם את תהליך הגמילה והריפוי שלך.

post-thumbnail
שירותים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
מרכז גמילה משולב

מרכז גמילה משולב הוא כינוי למרכז גמילה הנותן מענה טיפולי...

קראו עוד >
post-thumbnail
טיפול פסיכדלי

טיפול פסיכדלי הוא טיפול פסיכותרפיה המבוסס על שיחה ומשלב שימוש...

קראו עוד >
post-thumbnail
סיוע בגמילה מקנאביס

גמילה מהתמכרות לבד קשה מאד ואנשים רבים נזקקים לקבל סיוע...

קראו עוד >
post-thumbnail
איך להיגמל מקטמין?

 אם הגעת לכאן וודאי גם את תוהה איך להיגמל מקטמין....

קראו עוד >