תסמינים, השלכות ותוכניות גמילה

תסמינים, השלכות ותוכניות גמילה

אנשים רבים מתקשים להאמין כי שתיית אלכוהול עלולה להוביל לצורך של טיפול בהתמכרות לאלכוהול. עבור רבים, שתיית אלכוהול נתפסת כבילוי חברתי או דרך נעימה להירגע. עם זאת, אנשים המכורים לאלכוהול ממשיכים לצרוך אלכוהול מתוך דחף וכמיהה עזה. התפיסות החברתיות כלפי שתיית אלכוהול מקשות על היכולת להניח את האצבע על הרגע בו צריכת אלכוהול הופכת להתמכרות. דווקא לכן, חשוב מאד להכיר את הסימנים המאותתים על תחילתה של התמכרות ואת המגוון הגדול של תוכניות טיפול בהתמכרות לאלכוהול.

מתי שתיית אלכוהול הופכת לבעייתית?

לרוב המבוגרים, שתייה מתונה של אלכוהול, כוס אחת או שתיים ליום, אינה נחשבת למזיקה. עם זאת, שתייה מתונה היא חלק מרצף של שתייה שבקצהו יש שימוש לרעה באלכוהול והתמכרות לאלכוהול.

  • שימוש לרעה באלכוהול – דפוס צריכה של אלכוהול שמתבטא בצריכה חוזרת ונשנית של אלכוהול עם השלכות שליליות. אנשים העושים שימוש לרעה באלכוהול עשויים למצוא עצמם מתקשים בהשלמת משימות שונות ואולי אף מסתבכים עם החוק בדברים הקשורים לאלכוהול.
  • אלכוהוליזם – או במונח המוכר יותר, התמכרות לאלכוהול. אנשים הסובלים מהתמכרות לאלכוהול הם אנשים אשר איבדו שליטה בצריכת האלכוהול. לא משנה באיזה סוג אלכוהול ומינונים מדובר, אנשים אלו לרוב אינם מסוגלים לשלוט על צריכת האלכוהול שלהם. התמכרות לאלכוהול מאופיינת בפיתוח סבילות לאלכוהול – צורך תמידי בהגברת המינון כדי להשיג את תחושת האופוריה ותסמונת גמילה- מגוון סימפטומים המופיעים עם הפסקת השימוש.

איך התמכרות לאלכוהול משפיעה על האדם?

להתמכרות לאלכוהול השלכות שליליות קצרות טווח וארוכות טווח על מישורים רבים בחייו של האדם. השפעות קצרות טווח כוללות איבוד זיכרון, האנגאובר וטשטוש. בטווח הרחוק התמכרות לאלכוהול עלולה לגרום לבעיות מעיים ,כבד ולב, נזקים מוחיים, אובדן זיכרון משמעותי. בנוסף, מכורים לאלכוהול מעורבים יותר בתאונות דרכים וניסיונות אובדניים. לשתיית אלכוהול ישנה השפעה ניכרת על בריאות הנפש והיא עשויה לעורר ולהחמיר מצבים של דיכאון וחרדה.

התמכרות לאלכוהול אינה פוגעת רק באדם אלא גם במעגלים השונים שלו. בני משפחה של מכור לאלכוהול עלולים לסבול מתוקפנות ואגרסיביות מצידו. נשים בהריון המכורות לאלכוהול עלולות לגרום לפגיעה בעובר.

מתי צריך לפנות לעזרה?

אנשים המכורים לאלכוהול לרוב יסתירו את השתייה שלהם או יכחישו כי יש להם בעיה. מתי תדע שיש סיבה לדאגה? סימנים לכך שצריך לבדוק האם אתה מכור הם בני משפחה וחברים המביעים דאגה לגבי מצבך, חוסר נוחות ואף כעס כאשר מעירים לך על השתייה, רגשות אשמה לגבי השתייה, ניסיונות חוזרים ונשנים להפסיק לשתות אך ללא הצלחה והגדלת מינוני השתייה כדי להצליח להירגע.

אנשים המכורים לאלכוהול לרוב אינם מצליחים להיגמל בכוחות עצמם, גם כאשר יש להם מוטיבציה גבוהה, והם זקוקים לעזרה מקצועית. הם זקוקים לעזרה מקצועית כדי להתמודד עם הסימפטומים של תסמונת גמילה, שחלקם עלולים להיות מסכני חיים. ולאחר מכן, כאשר מושגית יציבות בהפסקת השתיה, הם יזדקקו לעזרה ותמיכה נפשית בשימור השינוי.

איך נגמלים מהתמכרות לאלכוהול?

גמילה מאלכוהול מורכבת משתי שלבים, הפסקת השתייה ושימור השינוי.

  • הפסקת השתיה – השלב הראשון בגמילה הוא הפסקת השתייה. שלב זה קורה בליווי ומעקב של רופא ואחות המומחים לטיפול בהתמכרויות. בשלב זה, במידת הצורך יינתן טיפול תרופתי כדי להתמודד עם סימפטומים של תסמונת גמילה.
  • שימור השינוי – לאחר שהאדם המכור מתאושש מתסמונת הגמילה יתחיל שלב הטיפול הדינאמי. מטרת שלב זה היא להעמיק בסיבות שהובילו להתמכרות, זיהוי טריגרים ובניית אסטרטגיות התמודדות כדי להרחיב את מנעד הבחירה ויכולת השליטה בכל הנוגע לצריכה של אלכוהול. בשלב זה העבודה תעשה באמצעות שיחות פרטניות והשתתפות בקבוצות טיפוליות.

לסיכום

למרות שאלכוהול נמצא בכל מקום ונחשב לאחד מצורות הבילוי המקובלות, להתמכרות לאלכוהול השלכות קשות על הבריאות הפיזית והנפשית. דווקא בגלל הלגיטימציה החברתית, לעיתים יהיה קשה לזהות כי השימוש באלכוהול הפך להתמכרות. בשונה ממה שרבים חושבים, עקב מגוון סימפטומים של תסמונת גמילה קשה מאד וכמעט בלתי אפשרי להיגמל לבד. כדי לשמור על בטיחות בגמילה וכדי להימנע מחוויות של כישלון, מומלץ ביותר לפנות עוד בהתחלה לסיוע מקצועי. בשבטיא מחכה לך צוות מיומן, תומך ונכון לפסוע איתך בדרך מהתמכרות ואובדן שליטה להחלמה ולקיחת אחריות על החיים שלך.

post-thumbnail
שירותים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
גמילה מבונדורמין

בונדורמין, תרופה מוכרת לטיפול בבעיות שינה, עלולה להוביל להתמכרות וצורך...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה משולב

מרכז גמילה משולב הוא כינוי למרכז גמילה הנותן מענה טיפולי...

קראו עוד >
post-thumbnail
טיפול פסיכדלי

טיפול פסיכדלי הוא טיפול פסיכותרפיה המבוסס על שיחה ומשלב שימוש...

קראו עוד >
post-thumbnail
סיוע בגמילה מקנאביס

גמילה מהתמכרות לבד קשה מאד ואנשים רבים נזקקים לקבל סיוע...

קראו עוד >