מרכז גמילה לנשים

מרכז גמילה לנשים

לנשים מכורות ישנם מאפיינים וצרכים שונים מגברים ולכן נכון עבורך להכיר ולדעת מה זה אומר  מרכז גמילה לנשים.  נשים מכורות מתמודדות פעמים רבות עם סטיגמה חברתית, תחושות אשמה ובושה ולעיתים קרובות מדי, טראומות בעברן. מאפיינים ייחודים אלו  מעלים  את הצורך בהתאמת תוכניות הגמילה השונות לקשיים ולצרכים השונים בקרב נשים שמתמודדות עם התמכרות.  מרכז גמילה לנשים מכיר במורכבות ההתמודדות עם התמכרות של נשים ומציע תוכניות גמילה מותאמות ורגישות למצבן הייחודי. אם את מתמודדת עם התמכרות, מאמר זה מיועד עבורך.

מרכז גמילה לנשים – מאפיינים ייחודיים של התמכרות אצל נשים

  • נשים מתמודדות עם היבטים ייחודים של התמכרות עקב סיבות ביולוגיות ותרבותיות. תחושות אשמה ובושה עקב ההתמכרות, לרוב חזקות יותר אצל נשים מאשר גברים ובמיוחד אצל אימהות. נשים מדווחות על סטיגמות יותר מאשר גברים ומתארות זאת כאחד החסמים העומדים בפניהן בפניה לטיפול. היסטורית, התמכרות אצל נשים נחשבה לביטוי של אנוכיות, בעיה מוסרית ופגם חברתי עם השלכות חמורות על התא המשפחתי. כיום, ישנה הבנה כי התמכרות הינה בעיה הקשורה במספר גורמים, אינה מעידה על אופיו או מוסריותו של האדם וניתנת לטיפול.
  • טראומה – בהשוואה לגברים, ישנם אחוזים גבוהים יותר של אירועים טראומתיים בעברן של נשים מכורות. כיום, ההערכה היא כין בין 55%-99% מהנשים המתמודדות עם התמכרות, סובלות מטראומה בעברן. מדובר בנתון השופך אור על הקשר החזק בין טראומה להתפתחות התמכרות.
  • תחלואה כפולה – נשים, נוטות יותר מגברים, לפתח דיכאון, חרדה והפרעות אכילה. מצב נפשי ייחודי נוסף לנשים הוא דיכאון לאחר לידה. פעמים רבות , התמכרות צועדת עם הפרעה נוספת ולרוב מהווה סימפטום של בעיה אחרת.
  • נשים עלולות להתמודד עם אי שוויון מגדרי המהווה חסם בפני פניה לטיפול. פערי שכר ומשכורות נמוכות עלולות להגביל ולמנוע מנשים את היכולת לממן תוכנית גמילה. ידוע כי מתן שירותים בסיסיים (דיור, תחבורה, מזון, שירותי רפואה) עשויים להפחית שימוש בחומרים פסיכואקטיביים אצל נשים וגברים. עם זאת, לנשים צורך גדול יותר בשירותים אלו.

תוכניות תומכות גמילה לנשים

  • רגישות מגדרית – אחוז גבוה של נשים מתמודדות, בנוסף להתמכרות, עם היסטוריה של טראומות מיניות. לכן, מרכז גמילה לנשים צריך להציע מרחב בטוח עבור נשים שבאות להיגמל. מרחב בטוח הוא מרחב בו אישה יכולה לשתף בקשיים שונים, לבקש התאמות מיוחדות עקב רגישויות שונות, צוות המרכז יכבד את צרכיה וידאג להיענות להן וכל זאת כדי ליצור אווירה התומכת בתהליך גמילה.
  • טיפולים תומכים – מחקרים מראים כי נשים נכנסות לתוכניות גמילה עם ערך עצמי נמוך יותר מאשר גברים. לכן אינטראקציות המבוססות על אמפטיה, חום וקבלה, תורמות רבות לחוויה של אישה ותפיסה של הצלחה כלפי הטיפול.
  • טיפול בילדים – אחד הסוגיות המשמעותיות עבור נשים המתמודדות עם התמכרות היא אימהות. פעמים רבות נשים מתארות את נטל הטיפול בילדים כחסם בפני  פניה לטיפול. מרכז גמילה לנשים מודע לקושי שהדבר עלול ליצור ובעת בניית תוכנית גמילה, גם נושא זה יקבל התייחסות. צוות המרכז יחד עם האישה יחשוב על מענים שונים רלוונטיים לטיפול בילדים, כך שהדבר לא יגרום לנשירה מגמילה.

לסיכום

אישה המתמודדת עם התמכרות, לרוב מתמודדת עם סוגיות נוספות הייחודיות לנשים. סטיגמות, אבחנות כפולות, אימהות, הן רק חלק מהדברים המתוארים כחסמים בפני פניה לטיפול או כסיבות לנשירה במהלך הטיפול. הצעד הראשון ביצירת מרכז גמילה מותאם לנשים הוא הכרה בקשיים ובאתגרים הייחודים ולאחר מכן התאמה של תוכניות הטיפול. במרכז גמילה שבטיא תמצאי צוות קשוב, תומך ונכון ליצור יחד איתך מרחב בטוח ומוגן כדי לאפשר תהליך גמילה מיטיב ונכון עבורך.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
מרכז גמילה באזור שלי

מרכז גמילה קרוב אליי אני זקוק למסגרת מרכז גמילה באזור שלי,...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה איכותי

בין אם את רק מהרהרת על גמילה ובין אם את...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה מדוסה 2CB

עבור מכורים לדוסה הדרך להשגת גמילה ארוכת טווח הוא מרכז...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה בדרום

מרכז גמילה בדרום שבטיא ישנם מרכזי גמילה פרושים לכל אורך הארץ,...

קראו עוד >