כל המידע החשוב על גמילה מהתמכרות

כל המידע החשוב על גמילה מהתמכרות

גמילה מהתמכרות הינו תהליך המתמקד בשתי רבדים, איזון פיזי ועבודה נפשית טיפולית. התמכרות הינה בעיה הפוגעת במישורים רבים בחייו של האדם ומצריכה תהליך מקצועי המתייחס לכל ההיבטים השונים. גמילה מהתמכרות לבד, ללא סיוע מקצועי , הינה קשה מאד ולרוב בלתי אפשרית. במרכז גמילה שבטיא ישנו צוות רב, מקצועי ומנוסה שתפקידו לתמוך בתהליך הגמילה. במאמר הנוכחי נתמקד בתיאור תהליך הגמילה במטרה לצייד אותך בידע הנדרש לקבלת החלטה.

גמילה מהתמכרויות – איך זה נראה ?

כאמור, התמכרות הינה בעיה הבאה לידי ביטוי במספר רבדים, תלות וסבילות פיזיולוגית של הגוף בסם ורכישת דפוסי התנהגות התומכים ומזינים את הנטייה להתמכרות.  מרכז גמילה מאגד בתוכו את מגוון אנשי המקצוע הנצרכים בתהליך הגמילה ומציע מרחב טיפולי בו ניתן לעבור תהליך ניקיון וטיפול.

-בניית תוכנית שיקום – השלב הראשון בכל תהליך גמילה הוא הצבת מטרות, יעדים ובנייה של תוכנית שיקום. שלב זה קורה עם הכניסה למרכז הגמילה ובמספר פגישות עם צוות המרכז. מהות שלב זה הינו הבנה ובירור של היסטוריית ההתמכרות, מוטיבציה, מטרות האישיות, קשיים וחוזקות. לכל אדם ישנו סיפור ייחודי, נסיבות אשר הובילו להתמכרות, מערכות תמיכה שונות ואתגרים ייחודים. בניית תוכנית גמילה מהתמכרות מבוססת על כל זה ומבקשת להגדיר מטרות ברורות, ישימות ולבנות דרכי פעולה תוך מתן תמיכה מרבית.

-איזון פיזי- גמילה מהתמכרות לחומרים משני תודעה מתחילה קודם בהפסקת צריכת החומר וניקיון הגוף. בשלב זה תפגוש רופא נרקולוג, רופא מומחה להתמכרויות. בהתאם לסוג החומר, משך ההתמכרות ועוצמתה, הרופא יעזור לך להתאזן לאחר הפסקת השימוש. שלב זה עשוי לקחת מספר שבועות ולעיתים עשוי להיות קשה.  בשלב זה עשויים להופיע סימפטומים שונים של תסמונת גמילה.

תסמונת גמילה הינו מונח המתאר קשת רחבה של סימפטומים המופיעים לאחר הפסקת שימוש בסמים. הסימפטומים עשויים לכלול הפרעות בשינה, חרדה, תוקפנות, הפרעות בתיאבון, הזעות, בחילות, הקאות ועוד. הסימפטומים עשויים להופיע עד מספר שעות לאחר הפסקה החומר ולארוך בין מספר ימים למספר שבועות.

איך ניתן להקל על תסמונת גמילה?

-מעקב רפואי- תפקידו של הרופא במרכז גמילה שבטיא הוא לבצע מעקב רפואי ובמידת הצורך לתת טיפול תרופתי במטרה להקל על הסימפטומים.

-תמיכה- לתמיכה ישנו תפקיד חשוב ביותר בהצלחת תהליך הגמילה. תמיכה של משפחה, צוות מקצועי, קבוצת שווים ואנשים יקרים לליבך עשויה לסייע לך להחזיק את הקושי, התקווה והמורכבות ולספק תמיכה פרקטית במקרה הצורך.

-פעילות גופנית- עיסוק בפעילות  גופנית מסייעת לגוף לשחרר אדרנלין ואנדרופינים, מעלה את תחושת הנינוחות הכללית בגוף ומפחיתה את הצורך בסם.

– עבודה טיפולית- הפסקת השימוש  בחומר והשגת ניקיון הינו השלב הראשון. כעת, כשהגוף נקי מהסם או האלכוהול האדם יכול להתפנות לעבודה טיפולית עמוקה שמטרתה לשמר את השינוי שהושג ולבנות אסטרטגיות להתמודדות כדי למנוע נפילות. בשלב זה ישנם פגישות פרטניות עם אנשי טיפול מומחים לגמילה מהתמכרות, קבוצות טיפוליות עם אנשים נוספים הנמצאים בתהליכי גמילה. בפגישות הטיפוליות יש מקום לעבודת עומק פנימית במטרה לזהות דפוסי התנהגות המזינים את הנטייה להתמכרות, טריגרים לשימוש ולבנות אסטרטגיות להתמודדות. לעיתים, במידת הצורך ניתן לערוך התערבויות משפחתיות.

קבוצות טיפוליות הינן קבוצות בעלת משמעות גדולה עבור המשתתפים בהם. הקבוצה מהווה מרחב בו ניתן לפגוש אנשים החולקים את אותה התמודדות, לקבל הזדהות ואמפטיה, לשאת את הכאב, הייאוש והתקווה יחד ולהפיג את הבדידות. הקבוצות מונחות על ידי אנשי מקצוע בעלי ניסיון הן בעבודה עם תהליכי גמילה והן בהנחיית קבוצות.

לסיכום

גמילה מהתמכרות היא תהליך משנה חיים. התמכרות אינה מתחילה ברגע או באירוע מסוים ואינה קשורה בפיתוי חד פעמי. נטייה להתמכרות קשורה בגורמים רבים, אישיותיים, חברתיים, משפחתיים ועוד. אדם המתמודד עם התמכרות נושא עימו סיפור חיים, נסיבות ייחודיות ואתגרים ייחודים. לכן, תהליך גמילה אינו כולל רק את הפסקת השימוש והשגת ניקיון אלא גם בניית יכולת התמודדות עם הנטייה להתמכרות.

במרכז גמילה שבטיא ישנו צוות אנשי מקצוע, מומחים לטיפול בהתמכרויות, נכונים להושיט לך יד, לפסוע איתך בדרך שלך לריפוי והחלמה.

ניתן ליצור איתנו קשר כדי לשאול, להתלבט, להתייעץ. אנחנו כאן, איתך ובשבילך.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
גמילה מקוקאין תשנה לכם את החיים- תוצאות מובטחות תוך פחות מחודש!

קוקאין מגביר את ייצור הדופמין במוח וגורם לכם 'להרגיש טוב'....

קראו עוד >
post-thumbnail
גמילה מאלכוהול - צעד אחר צעד לחיים מלאים

גמילה מאלכוהול יתכן ואינה נצרכת עבור אנשים רבים הנהנים משתיית...

קראו עוד >
post-thumbnail
למה מטפלים ממשיכים לרצות לעבוד דווקא עם מרכז גמילה?

מוסדות גמילה מספקים למטופלים הנאבקים בהתמכרות חווית טיפול אינטנסיבית שעלולה...

קראו עוד >
post-thumbnail
גמילה מסמים, כל מה שחשוב לדעת

גמילה מסמים וטיפול בהתמכרויות כוללים מגוון דרכים להתמודדות עם המורכבות...

קראו עוד >