גמילה מאלכוהול – צעד אחר צעד לחיים מלאים

גמילה מאלכוהול – צעד אחר צעד לחיים מלאים

גמילה מאלכוהול יתכן ואינה נצרכת עבור אנשים רבים הנהנים משתיית אלכוהול באירועים שונים. נשים וגברים רבים שותים אלכוהול, נהנים מהשפעותיו והשתיה לאורך זמן נשארת מבוקרת ובשליטה. עם זאת, עבור רבים אחרים, שתיית אלכוהול עלולה להפוך לצורך בלתי נשלט ותחילתה של התמכרות לאלכוהול. התמכרות לאלכוהול המצריכה תהליך גמילה מאלכוהול ידועה גם בכינוי אלכוהוליזם או שימוש לרעה באלכוהול. להתמכרות לאלכוהול השפעות רבות על איכות החיים, תפקוד והנאה.

5 כללי הזהב לגמילה מאלכוהול

    1. אתה לא צריך לחכות להגיע הכי נמוך שאפשר כדי לבקש עזרה. אם אתה מרגיש ששתיית אלכוהול פוגעת איכשהו בחייך, פנה לקבלת עזרה.
    2. גמילה מאלכוהול תשפיע באופן חיובי על כל המישורים השונים בחייך.
    3. גמילה מאלכוהול מתבססת על תפיסה הוליסטית המתייחסת לכלל ההיבטים של ההתמכרות.
    4. מרכז גמילה מאלכוהול מספק את הכלים והתמיכה אך אינה עושה את העבודה במקומך. עלייך להיות מוכן לצאת למסע של גמילה, החלמה וריפוי.
    5. לאחר סיום תוכנית הגמילה חשוב להמשיך ולקבל ליווי כדי למנוע נפילות וחזרה לשימוש.

מהם תסמיני ההתמכרות לאלכוהול?

בשונה מסמים, שתיית אלכוהול מאז ומעולם הייתה לגיטימית חברתית, מוסרית וחוקית. היין תמיד היה חלק מאירועים חברתיים, טקסים דתיים ונתפס כביטוי של שפע, שמחה וטוב לב. לכן, גם היום, למרות המודעות לסיכונים בצריכת אלכוהול, עדיין קשה לשרטט את הקו בין שתיה מבוקרת לבין שתיה מתוך דחף וקושי בשליטה.
ישנם מספר סימנים המעידים על התמכרות לאלכוהול והצורך בקבלת סיוע להחזרת השליטה.

  • סבילות לאלכוהול – אתה מגביר באופן עקבי את כמות האלכוהול כדי להשיג את ההשפעה הרצויה.
  • שתיה מרובה לבדך, לא כחלק מבילוי חברתי, עד כדי עילפון
  • כמיהה עזה לאלכוהול המשפיעה על מצב הרוח ויכולת ריכוז
  • אי הגעה לאירועים חשובים בחייך עקב הרגלי שתיית האלכוהול
  • הסתרה ואמירת שקרים לגבי הרגלי שתיית האלכוהול
  • המשך שתיית אלכוהול למרות ההשפעות השליליות של כך על חייך.

התמכרות לאלכוהול-גורמי סיכון

שתיית אלכוהול הינה בילוי נפוץ בקרב כלל האוכלוסייה. לרוב, שתיית אלכוהול באופן קבוע יכולה להישאר בילוי מהנה ומיטיב. עם זאת, גברים ונשים מסוימים עלולים, יותר מאחרים,לפתח התמכרות לאלכוהול. הסיכון להתמכרות קיים עבור כל אחד ואחת הצורכים אלכוהול, עם זאת ישנם גורמי סיכון המגבירים את הסיכוי לפיתוח התמכרות.

היסטוריה משפחתית וגנטיקה

במידה ויש לך בן משפחה מדרגה ראשונה מכור לאלכוהול, הסיכון להתמכרות גדל. מחקרים מצביעים על מרכיב גנטי תורשתי משמעותי בהתמכרות לאלכוהול. יתכן שהדבר נובע מחשיפה לשתיית אלכוהול בבית מגיל צעיר ונרמול שתיית אלכוהול.

אירועי חיים

אירועי חיים בעלי רמת מתח ולחץ גבוהים מעלים את הסיכון להתמכרות. פיטורין, שכול, גירושין, טרור הם דוגמאות לאירועי חיים כאלו העשויים להוביל את האדם לשתיית אלכוהול מתוך רצון לרגיעה וטשטוש הכאב כריפוי עצמי. נתונים סטטיסטיים מראים כי 60% מהמכורים לאלכוהול זקוקים לסיוע נפשי עבור בעיות נוספות.

טראומות והתעללות בילדות

חוויות טראומתיות של התעללות והזנחה בילדות מעלות את הסיכון לאלכוהוליזם בבגרות. אחד ההשערות המסבירות את הקשר היא כי חוויות טראומתיות אלו לא אפשרו התפתחות דפוסי התמודדות בריאים. הפנייה לאלכוהול במקרים אלו הינה כסגנון התמודדות.

גורמים חברתיים

בסביבות שונות שתית אלכוהול הינו בילוי מקובל. בסביבות אלו ישנו לחץ חברתי על שתייה וצריכת אלכוהול.

שתיית אלכוהול מגיל צעיר

מחקרים מראים כי צריכת אלכוהול בגיל צעיר מעלה את הסיכוי להתמכרות. נתונים סטטיסטים מראים כי אנשים שהחלו לצרוך אלכוהול לפני גיל 15 הינם בסיכון פי 4 להתמכרות מאלו שהחלו אחרי גיל 15.

גמילה מאלכוהול- אז מה עושים שם?

הצעד הראשון במסע גמילה מאלכוהול הוא הערכה. לכל אדם ישנו את סיפור ההתמכרות הייחודי שלו ואת המסע הפרטי לגמילה וריפוי. בשלב הראשון איש מקצוע יחד עם המכור ינסו להבין הסיבות להתמכרות, עוצמת ומשך ההתמכרות, חוזקות וחולשות. הבנת סיפור ההתמכרות תסייע בבניית תוכנית גמילה מותאמת לאדם המכור.

המערכת צריכה ניקיון! הפסקת השימוש וניקיון

בהתאם לחומרת ההתמכרות יתכן ויהיה צורך בגמילה פיזית תוך כדי מעקב רפואי. גמילה פיזית והשגת ניקיון נעשית על ידי הפסקת צריכת האלכוהול. במקרים מסוימים, הפסקת צריכת אלכוהול עלולה לגרום לסימפטומים פיזיולוגים ונפשיים המכונים תסמונת גמילה. סימפטומים אלו לרוב אינם חמורים אך עלולים להיות חוויה קשה ולגרום להפסקת תהליך הגמילה. מעקב רפואי ותמיכה נפשית יסייעו לעבור שלב זה באופן בטוח ומיטיב. לעיתים, במידה ומדובר בסימפטומים קשים, ניתן לקבל טיפול תרופתי במטרה לסייע ולהקל.

טיפול, ריפוי והחלמה

לאחר השגת ניקיון פיזי ורגיעה בסימפטומים של תסמונת גמילה, מגיע שלב הטיפול הנפשי. בשלב זה ישנה עבודה טיפולית אינטנסיבית שמטרתה היא טיפול בשורש ההתמכרות וסיבותיה. העבודה הטיפולית נעשית על ידי מפגשים טיפוליים פרטניים, קבוצות תמיכה טיפוליות והשתתפות בשאר פעילויות המרכז.
ישנם מגוון שיטות טיפול אשר הוכחו מחקרית כיעילות במיוחד בטיפול בהתמכרויות. שיטות הטיפול המוכרות הן CBT-טיפול קוגניטיבי התנהגותי, ו-DBT-טיפול דיאלקטי התנהגותי. בנוסף לגישות הטיפול הללו ישנם מגוון סדנאות כגון יוגה, מיינדפולנס, גננות ועוד. סדנאות אלו מאפשרות למידת טכניקות לטיפוח הרווחה הפיזית והנפשית ולמידת מיומנויות חברתיות.

לסיכום

אם הגעת עד כאן כנראה שאתה או אחד מיקירך מתמודד עם התמכרות לאלכוהול. התמכרות לאלכוהול עלולה לפגוע בצורה ניכרת על איכות החיים. הפסקת השימוש באלכוהול לרוב הינה קשה ודורשת סיוע ותמיכה מקצועית. מרכז גמילה מציע תוכנית גמילה ותמיכה מקצועית לכל אורך הדרך ועד להשגת גמילה.
התמכרות לאלכוהול פוגעת בכל תחומי החיים. גמילה מאלכוהול היא תהליך אמיץ של החזרת יכולת השליטה הבחירה והדרך להחלמה וריפוי.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
גמילה מקוקאין תשנה לכם את החיים- תוצאות מובטחות תוך פחות מחודש!

קוקאין מגביר את ייצור הדופמין במוח וגורם לכם 'להרגיש טוב'....

קראו עוד >
post-thumbnail
למה מטפלים ממשיכים לרצות לעבוד דווקא עם מרכז גמילה?

מוסדות גמילה מספקים למטופלים הנאבקים בהתמכרות חווית טיפול אינטנסיבית שעלולה...

קראו עוד >
post-thumbnail
גמילה מסמים, כל מה שחשוב לדעת

גמילה מסמים וטיפול בהתמכרויות כוללים מגוון דרכים להתמודדות עם המורכבות...

קראו עוד >
post-thumbnail
מכון גמילה פרטי  - מסור למטופליו

מנהלי מרכז גמילה פרטי רואים לנגד עיניהם את טובת המטופלים....

קראו עוד >