מרכז גמילה להט”ב

מרכז גמילה להט”ב


מרכז גמילה להט”ב הינו צורך חשוב לנוכח עלייה באחוזי ההתמכרות בקהילה. התמכרות ושימוש לרעה בחומרים משני תודעה משפיעה על אנשים רבים בקהילה. יתרה מכך, מחקרים מצביעים כי לאנשים בקבוצות מיעוט ישנה סבירות גבוהה יותר להתמכרות. לנוכח נתונים אלו ברור כי ישנו צורך בהתאמה של מרכזי הגמילה לצרכים הייחודים של קהילת הלהט”ב. ישנם מספר גורמים לעלייה בהתמכרות, גורמים אשר חשוב להכיר כדי להבין מהם הצרכים ומהן ההתאמות הנדרשות.

מרכז גמילה להטב  – למה ישנה עלייה בשימוש בקהילת הלהט”ב?

  • מתח – חברים בקהילת הלהט”ב מתמודדים עם מצבים בעלי רמת מתח גבוהה ברמה כמעט יומיומית. למרות השינויים החקיקתיים ועליית המודעות לזכויות הקהילה הלהט”בית, אנשים רבים עדיין מתמודדים עם דעות קדומות, סטיגמות, דחייה ואפליה. רמות גבוהות של מתח באופן קבוע עלול ליצור ולהחמיר מצבים נפשיים כגון חרדה, דיכאון, זעם ולהעלות את הסיכוי לשימוש לרעה בחומרים משני תודעה.
  • אסטרטגית התמודדות – אנשים רבים פונים לסמים ואלכוהול עקב תפיסה מוטעית כי שימוש בחומרים אלו יסייע להם להתמודד בצורה מיטיבה עם מתח ולחץ. שימוש בחומרים משני תודעה כאסטרטגית התמודדות עלול להוביל להתמכרות.
  • המרצה – ישנם סמים, כגון קוקאין, מתאמפטמין (טינה) המשמשים כסמים ממריצים. אנשים צורכים סמים אלו כדי לחוש בהשפעות הממריצות שלהם, עליה בחשק המיני ושיפור התפקוד המיני.
  • שיפור ערך עצמי – עקב מגוון סיבות שהוזכרו, דיכאון הינה הפרעה נפוצה בקהילת הלהט”ב. לעיתים אנשים פונים להשתמש בסמים כגון אופיואידים או ג’י כדי להעצים תחושות חיוביות. סמים מסוימים גורמים להפרשה מוגברת של דופמין למערכת העצבים, דבר המוביל לתחושות ביטחון, שליטה ואופוריה.

חשוב לדעת כי אנשים המשתייכים לקבוצות מיעוט, פעמים רבות, מתמודדים עם תחלואה כפולה. מציאות החיים המורכבת לעיתים של אנשים בקהילת הלהט”ב מעלה את הצורך בהתאמה של תוכניות גמילה ומרכזי גמילה. מרכז גמילה להט”ב הוא מרכז בו הצוות קשוב לצרכים הייחודים, רגיש ועושה כל שביכולתו לספק מרחב בטוח ומוגן.

עקרונות יסוד של מרכז גמילה להטב

מרכז גמילה להט”ב שם לעצמו מטרה להוות מרחב בטוח ומוגן עבור קהילת הלהט”ב. לשם כך, צוות המרכז עובר הכשרות שונות ומטמיע בתוכניות הגמילה שלו ערכים של כבוד, הכלה ואמפטיה. במרכז הגמילה, בנוסף לתכוניות הגמילה המרכזיות, ניתן למצוא גם,

  • תוכנית גמילה אישית מותאמת לצרכים הייחודים של האדם ואשר שמה במרכז את שיפור איכות חייו של האדם.
  • מרחב תומך וידידותי המהווה מקום מוגן ובטוח כדי לאפשר תהליכים של גמילה, צמיחה וריפוי.
  • תפיסה מקצועית השמה את האדם וחירותו במרכז.
  • אנשי מקצוע מומחים להתמכרויות ובריאות הנפש. לאור שיעורי תחלואה כפולה גבוהים בקהילת הלהט”ב.
  • קבוצות תמיכה עבור נושאים משמעותיים בקהילת הלהט”ב, זהות מגדרית ומינית, אפליה חברתית, מערכות יחסים ועוד. הקבוצות מועברות ומונחות על ידי אנשי מקצוע.

יישום עקרונות אלו יתרום להפיכתו של מרכז הגמילה למרחב בו קהילת הלהט”ב יכולה להרגיש באמפטיה, קבלה והכלה אליו היא זכאית. יצירת מרחב תומך הינה משמעותית כדי לאפשר תהליכים טיפוליים מיטיבים ומענה ממוקד ומותאם לצרכים האישיים והייחודים של האדם.

לסיכום

קהילת הלהט”ב, בדומה לאוכלוסיות מיעוט נוספות, מתמודדת עם אתגרים וקשיים ייחודים. המציאות החברתית עימה מתמודדים רבים מקהילת הלהט”ב עלולה לגרום לשימוש בחומרים משני תודעה כצורת התמודדות. חוויות עבר של דחיה, דעות קדומות וסטיגמות חברתיות עלולות להוות  חסם בפני פניה טיפול. מרכז גמילה שבטיא שם לעצמו מטרה להוות כתובת ומענה בטוח עבור כל אדם באשר הוא המתמודד עם התמכרות. לשם כך, צוות המקום פועל מתוך סובלנות, אמפטיה, כבוד וקבלה לכל אדם באשר הוא.

לכל אחד ואחת ישנה הזכות לגמילה, החלמה וריפוי.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
גמילה מכדורי שינה - סוף סוף תוכלו לישון טוב

מרבית האנשים הנוטלים כדורי שינה לא מעלים בדעתם כי ניתן...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה באזור שלי

מרכז גמילה קרוב אליי אני זקוק למסגרת מרכז גמילה באזור שלי,...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה איכותי

בין אם את רק מהרהרת על גמילה ובין אם את...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה מדוסה 2CB

עבור מכורים לדוסה הדרך להשגת גמילה ארוכת טווח הוא מרכז...

קראו עוד >