מרכז גמילה לנוער

מרכז גמילה לנוער

הורים לנערים ונערות מכורים זקוקים למענה ייחודי בתחום הגמילה. רבים מהם, לאור גילם הצעיר של הנערים, יחפשו מרכז גמילה לנוער ולא כל מרכז גמילה. חשוב לשים לב שההגדרה וההתייחסות לנוער, בהרבה מקרים חורגת מעבר לגיל 18! לבני נוער מכורים ישנם מאפיינים ייחודים וצרכים שונים והחיפוש אחר מסגרת גמילה הוא שונה. למרות שבני נוער המכורים לאלכוהול או סמים מתמודדים עם בעיה של 'מבוגרים', הצרכים הפסיכולוגים והרגשיים שלהם שונים. מרכז גמילה לנוער הינו מרכז גמילה המסוגל לספק מענה מיטיב ומדויק לצרכים ייחודים אלו.

מרכז גמילה לנוער – מדריך מקוצר להורים

אחת ההחלטות הקשות העומדות בפני הורה לילד או ילדה מכורים הינה ההחלטה לשלוח את אהובם למרכז גמילה. לרוב, צעירים ובני נוער עשויים להביע התנגדות לטיפול מאחר ואינם מבינים את השלכות ההתמכרות על חייהם. בנוסף, ככל שהאדם צעיר יותר, כך הקושי לעמוד בפני דחפים או לווסת אותם חזק יותר ויכולת הראייה לטווח רחוק. לכן, פעמים רבות הורים לבני נוער מכורים מוצאים עצמם לבד במערכה מול ילדם ומתקשים מאד בתהליך היציאה למסגרת מרכז גמילה לנוער.

הילד שלי מכור?! איך זה יתכן?  

הורים לילדים ובני נוער הצורכים סמים ואלכוהול מתמודדים עם סוגיה מורכבת ביותר. ישנם מספר נקודות שחשוב לגלות מודעות כלפיהם,

בני נוער וצעירים חווים תסמונת גמילה בצורה קלה יותר ממבוגרים. לכן, מבחינות מסוימות, ניתן לומר כי תהליך גמילה של אדם צעיר קל יותר מתהליך גמילה של אדם מבוגר. מידע זה חשוב ביותר שכן הוא מצביע על החשיבות הגדולה של טיפול בהתמכרות בגיל צעיר.

– בני נוער וצעירים נוטים להכחיש ולמזער את השלכות השימוש בסמים ואלכוהול. הכחשה, סירוב ואי שיתוף עשויות להיות תגובות נפוצות להצעה לפנייה לעזרה או מרכז גמילה. לרוב החיפוש אחר מרכז גמילה לנוער יתבצע לבד על ידי ההורים וללא שיתוף פעולה של הילד.

-בני נוער וצעירים המתמודדים עם הפרעות נפשיות כגון חרדה, דיכאון או פוסט טראומה מורכבת נמצאים בסיכון לפיתוח התמכרות. אצל צעירים אלו, פעמים רבות, השימוש בסמים או באלכוהול הינו ניסיון לריפוי עצמי. הרצון לטשטש את הכאב, לעמעם את עוצמת הרגשות ולהעלים זיכרונות קשים עומדת פעמים רבות בבסיס השימוש בחומרים ממכרים. במקרים אלו המצב מכונה תחלואה כפולה והטיפול ישלב טיפול רפואי וטיפול נפשי יחד עם תוכנית הגמילה במטרה להביא לתוצאות מיטיבות.

-ישנם תקופות מתוחות מאד בחייהם של בני נוער, מתבגרים וצעירים. אירועי חיים נורמטיביים עשויים להוות מקור ללחץ כגון התחלת לימודים, התבגרות מינית, בחינות משמעותיות, אירועים חברתיים, עבודות חדשות ועוד. אירועים אלו, על אף היותם אירועים שגרתיים וחיובים, הינם אירועים בעלי פוטנציאל  ללחץ וחרדה במיוחד עבור בני נוער בעל עבר טראומתי. בתקופת חיים זו ישנה חשיבות גדולה מאד לתמיכה והכלה וליצירת אקלים משפחתי בטוח ותומך.

מרכז גמילה לנוער – מה עושים שם?

ישנם מרכזי גמילה שונים המציעים תוכניות ייחודיות לבני נוער מכורים. מרכז גמילה מציע מעטפת רחבה של אנשי מקצוע מומחים לטיפול בהתמכרויות במטרה לתמוך בתהליך הגמילה. במרכז גמילה בונים תוכנית גמילה ייחודית ומותאמת אישית לנער ובמהלך החודשים לאחר מכן עובדים עימו להשגת המטרות ויעדי התוכנית. כיום ישנם מספר שיטות טיפול אשר הוכחו כיעילות במיוחד בטיפול עם מכורים.

CBT- טיפול קוגניטיבי התנהגותי. טיפול זה מסייע למטופלים לזהות דפוסי חשיבה, תפיסות וטריגרים העומדים בבסיס ההתמכרות. זיהוי דפוסי החשיבה מאפשר עבודה טיפולית על שינויים ובניית דפוסי חשיבה מיטיבים וממילא מאפשר שינוי התנהגותי. טיפול זה נעשה באופן פרטני וקבוצתי והוכח כיעיל ביותר לשינוי ארוך טווח.

לסיכום

הורים לבני נוער וצעירים המכורים לסמים, מתמודדים מול מציאות מורכבת. מצד אחד,  ככל שגיל ההתמכרות צעיר יותר, כך גם היכולת לשינוי גבוהה יותר. עם זאת, לתקופת חיים זו ישנם מאפיינים ייחודים, לחץ חברתי, נטייה להכחשה וקושי בראייה ארוכת טווח, קושי בשיתוף פעולה ועוד. מאפיינים אלו משאירים את ההורים פעמים רבות לבד בחיפוש אחר מסגרת מתאימה ובחוסר שיתוף פעולה. לכן, לצד המאמץ והמשאבים המופנים למציאת עזרה ליקירכם, חשוב מאד לשמור גם על עצמכם.

אנחנו, מרכז גמילה שבטיא, מכירים מקרוב את הקושי. ליווינו צעירים ובני משפחה במסע לגמילה והחלמה. אנחנו יודעים שגמילה של צעירים ובני נוער, לרוב, היא תהליך שמשליך על המשפחה כולה והזוגיות.

אל תישארו לבד עם הקושי, החששות והשאלות. פנו אלינו עוד היום.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
איבוגה

איבוגה הוא שמו של שיח הגדל במהלך כל השנה ביערות...

קראו עוד >
post-thumbnail
איוואסקה

בטח יצא לך לשמוע סיפורים על אנשים שנסעו ליעדים נידחים...

קראו עוד >
post-thumbnail
איך להיגמל מ-MMC

אם אתה מכור לחומר, אתה בטח שואל את עצמך איך...

קראו עוד >

מרכזי גמילה לנוער

התמכרות נתפסת כבעיה של מבוגרים, לא של צעירים או נערות תיכון. עם זאת, המציאות מראה אחרת וכיום אנו יודעים כי תקופה זו עלולה להיות מועדת לפיתוח התמכרות.  לכן, רבים בכלל לא מודעים לקיומו של מרכז גמילה לנוער או מאפיינים ייחודים להתמכרות צעירים.  מצד אחד, שהטיפול בהתמכרות מתחיל בגיל צעיר, כך יכולת הגמישות, שינוי והחלמה גבוהים יותר. מצד שני, התמכרות בגיל ההתבגרות מאופיינת בנטייה להכחשה, מזעור הנזקים, רתיעה חברתית מפניה לסיוע וקושי בשיתוף פעולה.

מציאות מורכבת זו מציבה אתגר גדול עבור הורים לילדים מכורים לסמים או אלכוהול. פעמים רבות, ההורים נותרים לבדם בחיפוש אחר מרכז גמילה לנוער ובצורך לשכנע את יקירם לשתף פעולה. לכן, חשוב להיעזר באנשי מקצוע לכל אורך הדרך כדי להקל על הנטל הנפשי וכדי למצוא את המענה המדויק והנכון עבור ילדכם. ולצד הדאגה וההתעסקות במציאת המענה המתאים, חשוב לא פחות, לדאוג גם לכם. התמכרות של ילד הינה התמודדות זוגית ומשפחתית. אל תשכחו לדאוג גם לכם.