גמילה מהימורים-להמר על החיים זה יקר מידי!

גמילה מהימורים-להמר על החיים זה יקר מידי!

לעיסוק בהימורים היסטוריה ארוכה ומרשימה עד כי המחשבה על מצבים הדורשים גמילה מהימורים נתפסת מופרכת. כבר משחר ההיסטוריה משחקי הימורים היו צורת בילוי מקובלת, דבר שהוליד  ארגונים רבים המציעים משחקי הימורים. כיום, תחת הגבלות גיל ורישוי, עיסוק בהימורים הינו חוקי למרות הנזקים הרבים הכרוכים בכך. אנשים רבים העוסקים בהימורים עשויים לאבד רבות בחייהם כתוצאה מכך. עיסוק בהימורים עלול להוביל להתמכרות קשה והרסנית המצריכה גמילה מהימורים.

מהי התמכרות להימורים?

התמכרות להימורים, או בשמותיה הנוספים הימורים כפייתיים והפרעת הימורים, הינה התמכרות להתנהגות. בשונה מהתנהגות לחומרים פסיכואקטיביים בהם מושא ההתמכרות הינו חומר, בהתמכרות להימורים מושא ההתמכרות הינו התנהגות. התמכרות להימורים הינה התנהגות כפייתית בלתי נשלטת הגורמת לעיסוק בהימורים חרף ההשלכות השליליות של כך. אנשים המתמודדים עם התמכרות להימורים עשויים לאבד רבות בחייהם ולהמשיך ולסכן ולהסתכן כדי לחוש בריגוש הטמון בפוטנציאל לזכייה.

המדריך האמריקני לאבחון וסיווג של הפרעות נפש (DSM) מסווג התמכרות להימורים כהפרעת שליטה בדחף. התמכרות להימורים מתוארת במדריך זה כהתנהגות לא סתגלנית חוזרת ונשנית המשבשת את החיים האישיים, המקצועיים והמשפחתיים של המהמר.

התמכרות להימורים-גורמים ותסמינים

התמכרות להימורים עשויה להיגרם בעקבות תקופות של סטרס ולחץ בחייו של האדם. לחץ כלכלי, משבר זוגי או קשיים משמעותיים אחרים לאורך זמן עלולים לגרום להתחלה או החמרה של עיסוק בהימורים.

במידה והעיסוק בהימורים קשור בסיבות הבאות, יתכן כי מדובר בתחילתה של התמכרות,

  • רצון להתגבר על בדידות חברתית על ידי ביקור במקומות של הימורים
  • תחושת פרץ של אדרנלין ודופמין כתגובה כימית של 'מוח שמח'
  • עיסוק בהימורים מתוך שעמום ורצון להעביר את הזמן
  • עיסוק בהימורים כדי להשיג תחושת רגיעה
  • גורמים רגשיים אלו לעיסוק בהימורים עשויים להיות קשים לזיהוי והבנה של דפוס התמכרות. מדובר בגורמים רגשיים המזינים את העיסוק הגובר בהימורים ודורשים רמת מודעות ותובנה גבוהים מאד. בעוד שגורמים אלו הינם קשים לזיהוי, התסמינים הבאים גלויים ועשויים להיות סממן לעיסוק בלתי נשלט בהימורים,
  • עיסוק בהימורים מתוך דחף חסר שליטה גם כשנראה שאין סיכוי לזכייה
  • בעיות בעבודה עקב עיסוק רב בהימורים כגון עומסי עבודה, קשיים בריכוז, היעדרויות וקושי בביצוע משימות
  • עיסוק הולך וגובר בהימורים הן כדי להחזיר סכומי כסף שעבדו והן כדי לחוות ריגוש
  • השפעות שליליות של העיסוק בהימורים על מערכות יחסים משמעותיות
  • הכחשה והסתרה של סכומי הכסף המעורבים בהימורים מבני משפחה
  • הכחשת העיסוק בהימורים מתוך דחף ואובדן שליטה
  • לעיתים, התמכרות להימורים עשויה להיות מלווה גם בתסמינים פיזיולוגיים כגון חרדה, כאבי בטן, כאבי ראש או עצבנות

גמילה מהימורים-כיצד ניתן לעזור למהמר מכור?

להתמכרות להימורים ישנה השפעה עצומה על מערכות יחסים והיא עשויה להיות מקור למתח ודאגה עבור בני משפחה. לכן, זיהוי מוקדם ככל שניתן של תסמינים המעידים על התמכרות חשוב בכדי להתחיל תהליך גמילה מהימורים ולהחזיר את השליטה.

התמכרות להימורים מכונה גם ההתמכרות השקטה. בשונה מהתמכרויות לסמים או אלכוהול בהן ההשפעות גלויות לעין, ההשפעות של התמכרות להימורים עשויות להיות קשות יותר לזיהוי. במידה ואתה חושד כי אדם היקר לליבך מתמודד עם התמכרות להימורים, כך תוכל לסייע לו:

שיחה – שיחה כזו עשויה להיות מתוחה ובאופן טבעי יתכן כי תרצו להימנע מכך. עם זאת, חשוב מאד לדבר על העיסוק בהימורים, ליידע את האדם על ההשלכות השליליות של כך עליו ועליכם. כאשר אתם משוחחים עימו על כך עשו זאת בפרטיות, ברוגע ומתוך תחושת ביטחון. גשו לשיחה מתוך ידיעה ברורה שאתם עושים זאת כדי להיטיב עם האדם על אף אי הנעימות הכרוכה בשיחה כזו. במהלך השיחה הקפידו להדגיש כי הבעיה היא ההימורים ולא האדם והימנעו משיפוטיות או ביקורת.

הסבירו מה אתם רואים מנקודת מבטכם ומדוע הדבר מדאיג אותכם. הקשיבו לאדם מולכם. במידה והאדם מולך אינו פנוי לשיחה כזו שאלו אותו מה היא חושב על העיסוק בהימורים והציעו לו את אפשרויות העזרה הקיימות .

גמילה מהימורים

לעיתים ישנה תחושה כי לא ניתן לטפל בהתמכרות להימורים. בשונה מהתמכרויות לחומרים פסיכואקטיבים בהם תהליך הגמילה כולל הפסקה מוחלטת של שימוש בחומר הממכר, אדם המכור להימורים לא יכול להפסיק את השימוש בכסף. גמילה מהימורים היא למעשה גמילה מדפוס התנהגות ועשויה להיות תהליך קשה ומורכב הדורש ליווי מקצועי ומנוסה. גמילה מהימורים הינו תהליך אשר מטרתו הינה להקל את ההשפעות ההרסניות של התמכרות להימורים. תהליך הגמילה כולל מגוון טיפולים קוגניטיביים והתנהגותיים במטרה לזהות ולהבין את גורמי ההתמכרות ולתעל את הדחפים לעיסוק בריא ומיטיב.

פעמים רבות אנשים פונים לקבלת טיפול לאחר משבר משמעותי (לדוגמא הפסד של סכום כסף גדול מאד) אשר מציף את היעדר השליטה וההשלכות השליליות של הימורים.

טיפול בהתמכרות להימורים

שיטת הטיפול היעילה ביותר להתמודדות עם התמכרות להימורים הינה תוכנית מקיפה לטיפול בהתמכרויות. ישנן מגוון שיטות טיפול קוגניטיביות פרטניות וקבוצתיות הנועדו לסייע לאדם המכור להבין ולזהות את הגורמים והסיבות לעיסוק בהימורים. לאחר מכן, כאשר מושגית תובנה ומודעות לטריגרים לשימוש ישנה עבודה על תיעול הדחפים לפיתוח הרגלי התמודדות בריאים ומיטיבים.

מרכז גמילה שבטיא מציע תוכנית גמילה מהימורים תוך ליווי ומעטפת מקצועית בכדי להשיג גמילה ברת קיימא לאורך זמן.

אבחנה כפולה

לעיתים, לצד ההתמודדות עם התמכרות להימורים ישנה התמודדות מצב נפשי כגון חרדה או דיכאון. במצבים כאלו חשוב לאבחן את המצב הנפשי ובמידת הצורך לכלול טיפול תרופתי כחלק מתוכנית הטיפול בהתמכרות להימורים. מצבים נפשיים שונים עשויים להזין עיסוק כפייתי בהימורים ולהוות גורם דחק. לכן, במצבים אלו במידה ולא תהיה התייחסות טיפולית לאבחנה הנפשית, תהליך גמילה מהימורים לא יניב פירות.

במידה ואתם מעוניינים במידע נוסף, אל תהססו והתקשרו אלינו ,למרכז גמילה שבטיא, עוד היום. או צרו קשר באנונימיות מוחלטת באמצעות הטופס בראש האתר ואנחנו נשמח לסייע ולענות על כל שאלותיכם.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
פסילוסיבין

פטריות פסילוסיבין או בשמם המוכר, פטריות הזיה, הן פטריות טבעיות...

קראו עוד >
post-thumbnail
כל מה שלא ידעתם על גמילה מקנאביס

שימוש כבד או מתמשך במריחואנה, כמו סמים ממכרים אחרים, עלול...

קראו עוד >
לראשונה בישראל- מרכז גמילה פרטי עם תוכנית טיפולים פורצת דרך!

אמירות כמו "הישארו חיוביים" ו"אל תיתנו לחיים להפיל אותכם" משמשות...

קראו עוד >
post-thumbnail
גמילה מקוקאין תשנה לכם את החיים- תוצאות מובטחות תוך פחות מחודש!

קוקאין מגביר את ייצור הדופמין במוח וגורם לכם 'להרגיש טוב'....

קראו עוד >