גמילה מכדורי שינה – סוף סוף תוכלו לישון טוב

גמילה מכדורי שינה – סוף סוף תוכלו לישון טוב


מרבית האנשים הנוטלים כדורי שינה לא מעלים בדעתם כי ניתן להתמכר להם עד כדי צורך בתהליך גמילה של ממש. כדורי שינה הינם תרופות מרשם לאנשים הסובלים מבעיות שינה שונות. מרבית כדורי השינה מבוססים על מנגנון המדכא את פעילות מערכת העצבים המרכזית, מאט את הפעילות המוחית ומייצר תחושת ישנוניות הגורמת לשינה. בדרך כלל , כאשר הכדורים נלקחים באופן מבוקר ובפיקוח רפואי, הם אכן עשויים להיות פתרון זמני לבעיות שינה. עם זאת, אנשים רבים בקלות מאד נוטים להשתמש בהם בצורה לא נכונה ולעיתים אף מסוכנת ופעמים רבות מגיעים אף למצב של התמכרות שבעקבותיה יש צורך בתהליך גמילה מכדורי שינה.

גמילה מכדורי שינה – שימוש לרעה, התמכרות וגמילה

שימוש לרעה – ישנם מספר דרכים בהם ניתן לעשות שימוש לרעה בכדורי שינה. לקיחת כדורי שינה עבור מטרות אחרות כגון הקלה על תחושת דיכאון או חרדה, נטילת הכדורים שלא בהתאם למינון הנרשם, או לקיחת הכדורים לא באמצעות בליעה. צורות הלקיחה שלא באמצעות בליעה עלולות להגביר את הסיכון למנת יתר או סיבוכים אחרים.

התמכרות- ישנם מספר דרכים בהן התמכרות עשויה להתפתח ולעורר את הצורך בתהליך גמילה מכדורי שינה. אצל חלק מהאנשים זה עשוי להתחיל בנטילת הכדורים שלא עבור הצורך לו נרשמו ובמטרה להתמודד עם רמות מתח גבוהות.  אצל אחרים השימוש עצמו הינו עבור המטרה הנכונה, סיוע בבעיות שינה, אך הם נוטלים מינונים גבוהים יותר על דעת עצמם וללא המלצה של רופא. וישנם את אלו אשר עשויים ליטול את הכדורים לתקופות ארוכות ולפתח התמכרות סתם עקב נטייה להתמכרות. בעוד אנשים שונים מתמכרים באופנים שונים ומסיבות שונות לכדורי שינה, התמכרות לכדורי שינה הינה בעלת מאפיינים דומים.

אחת ההשלכות של התמכרות לכדורי שינה כוללת פיתוח סבילות למינון באופן המאלץ את האדם להגביר שוב ושוב את המינון להשגת ההשפעה הרצויה. בנוסף, הפסקת השימוש בכדורי שינה גורמת במקרה של התמכרות להופעת סימפטומים של תסמונת גמילה והאדם ממשיך בנטילת הכדורים על אף השפעתן השלילית רק כדי להימנע מתסמונת הגמילה.

אנשים המתמודדים עם מצבים נפשים כגון דיכאון או חרדה עלולים להיות פגיעים יותר לפיתוח התמכרות. טראומות עבר ורמות מתח גבוהות גם תורמות לעלייה בסיכון להתמכרות על ידי ניסיון להשתמש בכדורי השינה כדרך להרגעה, וויסות וריפוי עצמי.

סיכונים-התמכרות לכדורי שינה נושאת בחובה השלכות קצרות טווח וארוכות טווח. בטווח הקרוב, התמכרות לכדורי שינה עלולה לגרום לישנוניות, בלבול, קואורדינציה לקויה וקושי בחשיבה קוהרנטית וקבלת החלטות. סיכונים אלו עשויים לגבור בעת צריכת מינונים גבוהים או ערבוב עם חומרים נוספים. בטווח הרחוק, התמכרות לכדורי שינה עלולה לגרום לבעיות בריאותיות קשות כגון פגיעה בתפקודי כבד, בעיות נשימתיות ובעיות לב. בנוסף, היא עלולה להחמיר מצבים נפשיים קיימים כגון דיכאון וחרדה ובמקרים קיצונים של מנת יתר אפילו לגרום לדום לב ומוות.

כמו כל התמכרות אחרת, גם התמכרות לכדורי שינה עלולה לגרום לקשיים בתפקוד, פגיעה במערכות היחסים ופגיעה בכל היבטי החיים השונים.

במידה ואתה מרגיש כי לשימוש בכדורי שינה יש השפעה שלילית על חייך, פנה עוד היום לקבלת עזרה מקצועית.

גמילה מכדורי שינה-ישנם טיפולים רבים מומלצים עבור גמילה מכדורי שינה. ישנם מגוון שיטות טיפול התנהגותיות קוגניטיביות המיועדות להתמודדות עם התמכרות וללמידה של הרגלי שינה חדשים ובריאים וללא צורך בכדורים. בדומה לכל התמכרות אחרת, הסיכון למעידה וחזרה לשימוש תמיד קיימת, לכן ישנה חשיבות רבה להמשך ליווי וטיפול מקצועי. במידה והאדם מתמודד עם בעיות כגון חרדה, דיכאון, רמות מתח גבוהות ועוד, חשוב מאד לטפל בכך במטרה למזער טריגרים ולהוריד את הסיכון לנפילה.

בשנים האחרונות, עקב מודעות גבוהה לנזקי ההתמכרות, אנשים רבים פונים לקבלת סיוע מקצועי בתהליך גמילה מכדורי שינה.

לסיכום

כדורי שינה נתפסים כעזר תמים ולא מזיק עבור בעיות שינה בקרב מרבית האוכלוסייה. מאחר ומדובר בתרופות מרשם הניתנות על ידי רופא, אנשים נוטים לתפוס את השימוש בהם כדבר בטוח. מדובר בתפיסה שגויה ומוטעית העלולה לגרום לקשיים בזיהוי ואיתור התמכרות. ניתן להתמכר לכדורי שינה ולהתמכרות זו השלכות בריאותיות, נפשיות וחברתיות קשות. כיום, ישנה מודעות גוברת לסכנות הכרוכות בשימוש ממושך והתמכרות לכדורי שינה.

אם אתה צורך כדורי שינה ומרגיש כי השימוש פוגע בך, פנה עוד היום לקבלת עזרה. ישנם דרכים רבות ושונות בהם ניתן לסייע לך להתמודד עם בעיות השינה ולטפח הרגלים חדשים, בריאים ומיטיבים.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
מרכז גמילה באזור שלי

מרכז גמילה קרוב אליי אני זקוק למסגרת מרכז גמילה באזור שלי,...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה איכותי

בין אם את רק מהרהרת על גמילה ובין אם את...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה מדוסה 2CB

עבור מכורים לדוסה הדרך להשגת גמילה ארוכת טווח הוא מרכז...

קראו עוד >
post-thumbnail
מרכז גמילה בדרום

מרכז גמילה בדרום שבטיא ישנם מרכזי גמילה פרושים לכל אורך הארץ,...

קראו עוד >

גמילה מכדורי שינה – כל הסיבות להיגמל ולישון טוב 

השימוש בכדורי שינה כרוך במיתוסים רבים ושגויים, ככל הנראה עקב היותם תרופות מרשם. עבור רבים הצורכים כדורי שינה באופן קבוע וממושך המחשבה על התמכרות וצורך בתהליך גמילה מכדורי שינה, אינה מעסיקה אותם. לא פלא, בשונה מסמים המשווקים מלכתחילה באופן לא חוקי וידועים כמסוכנים או אלכוהול הידוע כמסוכן במינונים ומצבים שונים, כדורי שינה נתפסים כתרופה בטוחה, מאושרת ומפוקחת. מדובר בתפיסה שגויה ומוטעית המובילה לכך כי  לרוב אנשים הנוטלים כדורי שינה מתקשים לזהות סימנים המעידים על התמכרות וצורך בפניה לתהליך גמילה מכדורי שינה. ישנו מידע רב לגבי ההשלכות החמורות של התמכרות לכדורי שינה, החל מישנוניות, בעיות קוגניטיביות, בעיות רפואיות ועד להחמרה משמעותית של מצבים פסיכיאטרים ובמקרים קיצונים אף מוות. למרות שמדובר בתרופות מרשם, הניתנות על ידי רופא ונקנות באופן חוקי, לכדורי שינה פוטנציאל לשימוש לרעה והתמכרות. החדשות הטובות הם שישנם מגוון שיטות טיפול שהוכחו יעילות בהתמודדות עם התמכרות לכדורי שינה ובניית הרגלי שינה בריאים.