סם הדוקטור MMC

סם הדוקטור MMC

כנראה שאתם מכירים אותו בשמות הסלנג שלו , סם הדוקטור או mmc  אבל זה אותו הדבר . משבר הקורונה והמחסור בסמים אחרים גרם לעליה משמעותית בצריכת סמים אלו. גם אם שמעתם על סמים אלו רק לאחרונה, מדובר בחומרים שקיימים בשוק זמן רב. סם הדוקטור או mmc, הם שמות שונים של אותו הסם, mmc3. Mmc4 הוא סם מקבוצת הסמים המעוררים ונחשב לאחד התחליפים הסינתטיים החזקים ביותר של צמח הגת. למידע נוסף על תהליך גמילה מכדורי שינה אל תהססו ופנו אלינו עוד היום.

סם הדוקטור mmc – כל מה שאתם צריכים לדעת

  • mmc  הוא סם ממשפחת הסמים המעוררים. הוא מופק מקאתינון, החומר הפעיל בצמח הגת. הוא מגיע בצורת אבקה גבישית בצבע לבן או צהבהב  הניתנת להסנפה או קריסטלים הנלקחים בבליעה. האפקט של הסם מתחיל כשעתיים שלוש לאחר הצריכה שלו. כאמור, בתקופה האחרונה הוא חזר לשוק במגוון שמות, סם הדוקטור, סם mmc , שמות רבים ושונים לתרכובות סינתטיות שונות. mmc הוא סם סינתטי, כלומר סם שהיצרנים שלו משנים בכל פעם מעט את התרכובת הכימית שלו כדי שהוא לא יכנס תחת פקודת הסמים המסוכנים. שינוי זה מאפשר ליצרנים להציג את הסם כסם חוקי לתקופה קצרה מאד, עד שמשרד הבריאות מפענח את השינוי ומכריז עליו כחומר מסוכן.
  • סמים אלו, כמו סמים מעוררים רבים אחרים, גורמים לשחרור של דופמין ונוראפינפרין, חומרים כימיים במוח. הפרשת חומרים אלו גורמת לתחושות של אופוריה, עוררות, חברותיות, העלמת עייפות ועליה בביטחון העצמי. אבל, פעמים רבות משתמשים מדווחים כי הם לא משיגים את התוצאה הרצויה. במקום לחוות אופוריה או עליה בחשק מיני מהשימוש והופכים להיות אגרסיביים, חווים חרדות וכאבי ראש, בדומה לסמים ממריצים אחרים.
  • כאמור, יש עלייה משמעותית בשימוש בסמים אלו, לצד דיווחים על פיתוח סבילות לסם לאחר מספר שימושים ופוטנציאל גבוה להתמכרות. הסם הוא חומר ממריץ בעל סבילות נמוכה. כלומר, אתם עשויים למצוא עצמכם מהר מאד צורכים עוד ועוד ונאלצים להעלות את המינון כדי להשיג את ההשפעה הרצויה. במילים אחרות, צריכה של החומר , ולו פעמים בודדות בלבד, שמה אתכם בעצם במין מדרון חלקלק בדרך להתמכרות.
  • מקודם תוארו תופעות חיוביות של שימוש בסם, או ליתר דיוק הסיבות לשימוש וצריכה, אבל זה לא הכול. ל-mmc תופעות רבות ומסוכנות, פיזיות ונפשיות. הנה רשימה חלקית, עליה בחום הגוף, אי שקט , כאבי ראש, בחילות, פרנואידיות, חרדה, הזיות, פסיכוזות, נעילת לסתות, עייפות, דיכאון ומצב רוח ירוד. כאשר מערבבים אותו עם חומרים אחרים או צורכים אותו לתקופה ארוכה, הסיכון לתופעות הללו גובר והערבוב עלול לגרום לנזקים נוספים. לדוגמא, שילוב של סם mmc יחד עם קוקאין מסוכן מאד ועלול לגרום לעומס יתר על הלב ובמקרים מסוימים לעלייה בסיכון להתקף לב. שילוב של  הסם יחד עם כמות גבוהה של אלכוהול עלול לגרום למצב של דיכוי נשימתי.
  • התמכרות – עקב הסבילות הנמוכה לסם, הסכנה הגדולה בצריכה שלו, היא הפוטנציאל הגבוה להתמכרות. משתמשים רבים מעידים כי לאחר השימוש הם חשים כמיהה בלתי נשלטת לצריכה נוספת וכך נוצרת התמכרות. בהתמכרות האדם צורך את החומר ממגוון של סיבות (לחץ חברתי, רצון לעוררות ועוד) , הוא חווה את התחושות השונות אופוריה, עלייה בביטחון העצמי ועוד , השפעת הסם מתפוגגת לאחר זמן מה והוא חש דחף וכמיהה לסם. אבל , גם השימוש הנוסף של הסם לא מספק את הצורך וכך האדם נאלץ להגביר את המינון ונוצר כמעין מעגל סגור בו האדם נאלץ להגביר עוד ועוד את המינון כדי לחוות את התחושות הרצויות.
  • גמילה- התמכרות ל-mmc כמו כל התמכרות לסם אחר, היא התמכרות קשה הנושאת עימה נזקים בריאותיים רבים. כדי להפסיק את ההתמכרות יש צורך בהפסקת השימוש וגמילה. גמילה עצמית, הן גמילה מאלכוהול והן גמילה מכל סם אחר, היא קשה מאד וכמעט בלתי אפשרית. כדי שתהליך הגמילה יהיה משמעותי ובעל השפעה לטווח הרחוק, נכון לעשות תהליך זה בפיקוח רפואי ומקצועי ובמרכז גמילה. הכמיהה לסם, כפי שמתארים אותה מכורים רבים, היא כמיהה עזה ביותר ולרוב נחווית כדחף חסר שליטה. כדי להתמודד עם הדחף העז, עם הסבילות שהגוף מפתח לסם ועם התופעות המופיעות כאשר יש הפסקה של אספקת הסם, חשוב מאד לעשות זאת בליווי של צוות מקצועי ומיומן.

סימנים לזיהוי התמכרות לסם הדוקטור

אחד הקשיים שאנשים מכורים מתמודדים עימו הוא הקושי להודות כי השימוש בחומר יצא משליטה. ההבנה כי יתכן ומדובר בהתמכרות הינה קשה, מטלטלת ומעוררת חששות רבים. פעמים רבות התמכרות הן לחומרים ממכרים או להתנהגויות הרסניות, מלווה בהקטנה או אף הכחשה של ההתמכרות ונזקיה. לעיתים ככל שהסביבה מסבה את תשומת הלב של האדם להתמכרות כך ההתנגדות לראות בשימוש, התמכרות ובעיה גדלה. אדם המתמודד עם התמכרות להימורים עשוי לתרץ את ההימורים במגוון דרכים שונות שחלקן עשויות להישמע רציונליות. עם זאת, ישנם מספר סימנים המעידים על שימוש בעייתי בחומר ואולי אף התמכרות.

  • תדירות- ככלל ככל שתדירות השימוש והצריכה עולה, הדבר מרמז על בעיה. לרוב תחילת שימוש או צריכה בחומר פסיכואקטיבי מאופיינת בתדירות לכאורה סבירה ומקובלת חברתית. עם זאת, מהלך אופייני להתמכרות או שימוש לרעה מאופיין בתדירות גוברת ועולה. עניין התדירות עשוי להיות מבלבל שכן חומרים רבים זוכים ללגיטימציה חברתית כגון אלכוהול וגראס. כאמור,  גם כשהשימוש מקובל חברתית ותרבותית, עליה בתדירות השימוש, מצביעה על דפוס שימוש בעייתי.
  • אינטנסיביות- מדד נוסף המעיד על היתכנות של שימוש לרעה או התמכרות הינה מידת העיסוק בחומר או בהתנהגות. שימוש לרעה והתמכרות מאופיינים בעיסוק מחשבתי, נפשי והתנהגותי גובר במושא ההתמכרות. לרוב ככל שהזמן עובר והשימוש נעשה תכוף יותר, כך האדם עסוק יותר במימוש התשוקה לחומר. הדבר יכול להתבטא בעיסוק מחשבתי, חשיבה בלתי פוסקת לגבי דרכים להשגת החומר, תכנון זמן ומקום השימוש ומחשבות תמידיות בכל הנוגע לחומר. עיסוק נפשי עשוי להתבטא בתחושות של כמיהה וציפייה לשימוש ולהשלכות השימוש ומצד שני תחושת כעס כלפי אנשים או דברים המונעים או מעכבים את השימוש בחומר. עיסוק התנהגותי הינם הדרכים השונות בהם נוקט האדם כדי להשיג את החומר המבוקש.
  • פגיעה בתפקוד- שימוש לרעה והתמכרות הינם בעיות המשליכות על כל תחומי החיים השונים. אצל אדם המתמודד עם התמכרות הן לחומרים פסיכואקטיביים והן להתנהגויות הרסניות, תמיד תהיה פגיעה בתפקוד באחד ויותר ממישורי החיים. תעסוקה, לימודים, זוגיות, קשרים תמיד יפגעו בצורה כלשהיא. תמיד. לעיתים לוקח זמן לזהות זאת, לעיתים האדם המכור יספק סיבות רבות לכאורה מתקבלות על הדעת לגבי ירידה בתפקוד ולעיתים גם הסביבה הקרובה תרצה להאמין שזה זמני והכל בסדר. אולם, פגיעה בתפקוד, קושי להתמיד בעבודה או בכל מחויבות אחרת, תיעדוף קבוע של עיסוק בחומר על פני פעילויות אחרות, הסתגרות, נשירה ממסגרות תעסוקה או לימודים, שימוש בכספים רבים ועוד מעיד על דפוס שימוש בעייתי.
  • אי שקט ותחושת מצוקה- אם בתחילת הדרך השימוש בחומר היה מקור להנאה, מהר מאד הדבר הופך לחוויה של מצוקה. סממן מרכזי בהתמכרות הוא עניין אי השקט הנפשי המלווה את השימוש. פעמים רבות תחילת צריכת החומר מלווה ברגש של הנאה ושליטה. עם זאת, ככל שתדירות השימוש או ההתנהגות עולים תחושת השליטה וההנאה פוחתת ואת מקומם תופסת חוויה של מצוקה. כן, תלות, אובדן שליטה, כמיהה עזה לשימוש מביאים איתם חוסר נוחות וסבל. ההקלה הראשונית שמורגשת לאחר צריכת החומר או ביצוע פעולה מסוימת נעלמת מהר מאד.
  • תסמונת גמילה- תסמונת גמילה הינו מונח מקצוע המתאר תופעות פיזיולוגיות ונפשיות המתרחשות בעת הפסקת השימוש בחומר. סימפטומים אלו מופיעים לרוב מספר ימים בודדים ובמקרים מסוימים אף מספר שעות בודדות לאחר הפסקת השימוש. אדם המכור לתרופות משככות כאבים אשר יפסיק את השימוש בהם, יחווה ככל הנראה תסמונת גמילה המעידה כי הוא זקוק לתהליך גמילה מתרופות

גמילה מסם הדוקטור

מגוון השמות השונים של סם הדוקטור mmc משקף בעיקר את הניסיונות הרבים של ייצרני סמים להחדיר את החומר לשוק בכל הכוח. מדובר בסמים סינתטיים, תרכובות שונות בעלות הבדלים מזעריים שמטרתם לעקוף את חוק פקודת הסמים המסוכנים ולהציגם כסמים חוקים.  משבר הקורונה והירידה בזמינות סמים אחרים גרם לכניסתם המחודשת של סמים אלו לשוק. לסמים אלו נזקים בריאותיים רבים ופוטנציאל גבוה להתמכרות. אל תתנו לשמות השונים להטעות אתכם, זה הכול אותו דבר, חומרים פסיכואקטיביים מסוכנים מאד עבורכם.

אם אתם כבר בתוך זה, צורכים את החומר ומרגישים שאתם מאבדים שליטה על הכמויות, פנו עוד היום למרכז גמילה. בתהליך הגמילה תעברו ניקיון של הגוף מהסם, תלמדו לזהות מצבים המהווים עבורכם טריגר לשימוש, תבנו אסטרטגיות התמודדות ותצאו עם כלים להמשך הדרך.

אפשר לצאת מזה. אפשר למצוא חזרה את הדרך לחיים בריאים, את הכוחות להמשיך להתמודד. לפעמים מה שצריך זה יד מושטת לעזרה ,ידע, ניסיון ומחויבות לעזרה.

גמילה היא אפשרית. פנו אלינו עוד היום.

סם הדוקטור הוא סם פיצוציות ממשפחת הסמים המעוררים והממריצים. סם הדוקטור מוכר לציבור בשמות רבים ושונים, אמ.אמ.סי, מפדרון, השורף ועוד. כל השמות הללו הינם כינויים לחומר פסיכואקטיבי בעל הרכב כימי דומה המבוסס על חומר בשם mmc3, החומר הפעיל בצמח הגת. מאחר ומדובר בסם פיצוציות לא ניתן לדעת בדיוק את הרכב החומר. הסם מגיע לרוב בצורת אבקה לבנה והשימוש בו הוא על ידי בליעה או הסנפה של החומר. בתקופת הקורונה חלה עלייה בצריכת סמים ומאז הסם הפך נפוץ יותר ומוכר.  כדי להצליח ולהמשיך לשווק את הסם, יצרני הסמים משנים בכל פעם חלק מרכיבי הסם ואת שמו וכך מצליחים לעקוף את חוק פקודת סמים מסוכנים האוסר על יצור והפצה של חומרים המוגדרים כמסוכנים.

לסם הדוקטור ישנן השפעות מידיות והשפעות ארוכות טווח. סם הדוקטור הוא סם ממשפחת הסמים המעוררים וככזה השפעתו המיידית הינה מעוררת וממריצה. החומר מתחיל להשפיע על המשתמש בין שעתיים לשלוש לאחר לקיחתו והשפעתו המקסימלית נמשכת עד ארבע שעות ולאחר מכן הוא מתחיל להתפוגג. ההשפעות המיידיות של סם הדוקטור הינם עוררות מינית גבוהה, ערך עצמי מוגבר, אופוריה, פתיחות רגשית וירידה בעכבות. השפעות אלו מתוארות על ידי המשתמשים כהשפעות רצויות והסיבה לנטילת סם הדוקטור. עם זאת לאחר ארבע שעות השפעת הסם מתחילה להתפוגג והמשתמש ירידה בכל התחושות הללו ורצון לשימוש חוזר.

סם הדוקטור הינו סם מסוכן וישנו תיעוד של מקרי מוות בעקבות שימוש בסם. הסכנה העיקרית הנעוצה בסם הדוקטור הינה  העובדה שמדובר בסם פיצוציות. סמי פיצוציות הינם סמים שאין פיקוח ובקרה על תהליך ייצורם ולא ניתן לדעת את מרכיביהם המדויקים. היעדר מידע לגבי מרכיבי החומר לא מאפשר לצפות את השפעות החומר, להעריך מינון יתר, שילובים מסוכנים וקבוצות סיכון. מתיעוד של דיווחי משתמשים עולה כי הסיכונים של צריכה מתמשכת של סם הדוקטור הם קשיי שינה, חוסר תיאבון, התקפי חרדה, תוקפנות, דופק מהיר, שינויים בקצב הלב ושינויים קיצונים במצב הרוח, פגיעה בלב ובכלי דם. כמו בכל סם אחר, הסכנה שאורבת למשתמשי החומר הוא הפוטנציאל הגבוה להתמכרות.

כן. אחד הסכנות של צריכת סם הדוקטור הוא פוטנציאל ההתמכרות הטמון בשימוש בחומר. לסם הדוקטור ישנה השפעה על הפעילות המוחית הקשורה במערכת תגמולים. החומר המופרש בעת צריכת הסם מעודד פעילות מוחית של הפרשת דופמין. ההשפעות החיוביות של הסם מתעוררות באופן מהיר לאחר צריכת הסם ובכך מייצרות חוויה חיובית ורצון עז לחוות זאת שוב פעם. למעשה, בעת צריכת סם הדוקטור ישנה הצפה של הורמונים חיוביים וחוויה זו הינה הדבר אותו שואף צרכן הסם לחוות שוב ושוב.

בנוסף לתהליכים הכימיים ישנו גם את העניין החברתי שמשפיע על צריכת סם הדוקטור. סם הדוקטור הינו סם נפוץ במסיבות ובבילויים חברתים. משתמשים רבים מתארים לחץ חברתי גדול הגורם להם לצרוך את הסם שוב ושוב.

כמו בהתמכרויות רבות אחרות, הדרך היעילה והבטוחה ביותר לגמילה היא במרכז גמילה מקצועי. תהליך גמילה הינו תהליך מורכב הטומן בחובו התמודדויות רבות ושונות ומצריך ידע מקצועי. הפסקת צריכת חומר ממכר לרוב מביאה עימה סימפטומים גופנים ונפשיים המשתנים מאדם לאדם ומצריכים פיקוח והשגחה רפואית. בנוסף, גמילה אינה מסתכמת בהפסקת השימוש בסם, אלא גם בבניית והטמעת הרגלים חדשים ומיטיבים. מדובר בתהליך הדורש התייחסות הן להיבט הרפואי והן להיבט הנפשי.  מרכז גמילה מציע מעטפת רחבה של אנשי טיפול בעלי מומחיות וניסיון בטיפול בהתמכרויות.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
איך להיגמל מקנאביס?

למרות שישנם אלו שטוענים כי קנאביס אינו מזיק, מחקרים רבים...

קראו עוד >
post-thumbnail
איך לעזור למכור לסמים?

האם אפשר לעזור לאדם המתמודד עם התמכרות? איך לעזור למכור...

קראו עוד >