9 סיבות להתמכרות לסמים ואלכוהול

9 סיבות להתמכרות לסמים ואלכוהול

שימוש קבוע בסמים ובאלכוהול גורם להתמכרות אשר מובילה למקרי מוות רבים בכל שנה ברחבי העולם.

אנשים המתמודדים עם התמכרות גורמים כאב וסבל רב לא רק לעצמם אלא גם לבני משפחתם וליקריהם.

קיימות סיבות רבות ושונות אשר עלולות לגרום להתמכרות לסמים ואלכוהול ולכל אדם הסיפור הייחודי שלו.

להלן כמה מהסיבות העיקריות שמובילות לתוצאה של התמכרות לסמים ואלכוהול:

1. בדידות

בדידות היא חוויה אנושית. כל אחד מרגיש בודד בזמנים שונים במהלך החיים ממגוון סיבות.

בדידות היא גורם מרכזי ונפוץ ביותר המוביל להתמכרות לסמים ואלכוהול. בדידות גורומת לכאב שלעתים קרובות מרגיש בלתי נמנע.

להיות בודד זה לא בהכרח להיות לבד קשה להגדיר בדידות ובכל זאת זו תחושה מאוד מוחשית היכולה לגרום לאדם להיות מוכן לעשות הכל רק בכדי לא להרגיש את כאב הבדידות.

תרופות מרשם נוגדות דיכאון וחרדה יכולות לעתים קרובות לעזור להתמודד עם הכאב והסבל הנלווה להרגשת הבדידות אבל זהו פתרון קבוע לא מוצלח במיוחד אשר עלול להוביל לכאב הרבה יותר משמעותי ובעיות מורכבות יותר בהמשך.

2. היסטוריה גנטית משפחתית

גורם מוביל נוסף להתמכרות הוא היסטוריה משפחתית וגנטיקה. מכורים הגדלים בבתים שבהם הם נחשפים לסמים אלכוהול והתמכרות עוד בילדותם. במקרים רבים ניתן לראות בקרב מכורים קשר גנטי שאינו בהכרח סביבתי. השילוב בין סביבה רוויה בהתמכרויות וגנטיקה מגדילים באופן משמעותי את הסיכון לפתח התמכרות לסמים ואלכוהול.

3. לחץ חברתי

זה לא סוד שלחץ חברתי הוא אחד הכוחות החזקים ביותר בעולם. זה נכון במיוחד בקרב בני נוער וצעירים. כולם רוצים להרגיש אהובים ולהתקבל לקבוצות חברתיות מסוימות, ולכן הם מוכנים לעתים קרובות להשתתף בפעילויות שאינן בהכרח בריאות.

לחץ חברתי אחראי לחלק גדול של התמכרויות לסמים ואלכוהול אצל בני נוער. צעירים נוטים יותר לרצות להשתלב ולהיראות מגניבים שלעתים קרובות הם מקבלים החלטות גרועות שירדפו אותם במשך שנים רבות.

4. בריחה ממשברים, דיכאון חרדות וכאב רגשי

ישנן צורות רבות של כאב רגשי. הזכרנו בסעיף הראשון את גורם הבדידות אבל הוא יכול להיות רק קצה הקרחון. אנשים רבים נאבקים ברגשות שונים כמו: עצב, דיכאון, כעס, שברון לב, חרדה ופחד ועוד…

עבור רבים סמים ואלכוהול מהווים בריחה מחווית אי נוחות רגשית שהם חווים על בסיס יומי.

סמים ואלכוהול מהווים מלכודת משום שלעתים קרובות הם אכן מספקים את אותה בריחה מתבקשת בטווח הקצר אך בטווח הארוך הבעיה מחמירה ונוספות על הבעיה הרגשית הראשונה בעיות רבות נוספות.

5. מרד חברתי

בני נוער תמיד מרדו בהוריהם או במסגרות חינוכיות ודמויות סמכותיות, ממגוון סיבות, צורך בתשומת לב או רצון להשתחרר ממערכת האמונות של משפחתם או מהמבנה החברתי לתוכו גדלו.

מרד יכול ללבוש צורות רבות, לבוש, קוד התנהגות, ועד שימוש לרעה בסמים ואלכוהול. פעמים רבות השימוש בסמים הוא גם נשק בו הם משתמשים בניסיון לגרום כאב למשפחתם, להעניש את הוריהם.

6. תרופות מרשם כמו ציפרלקס, קלונקס, רטלין ומשככי כאבים

אנשים רבים מוצאים את עצמם מכורים לסמים כתוצאה משימוש בתרופות מרשםשנקבעו להם על ידי הרופא. עקב פציעה או הליך כירורגי, טיפול בדיכאון וחרדה או טיפול בהפרעות קשב וריכוז.

בכל המקרים הללו התרופות ניתנות במרשם על מנת להקל על בעיה קיימת ועקב שימוש זה מתפתחת תלות, התמכרות ושימוש בלתי מבוקר בתרופות.

בשנים האחרונות אנו עדים לעליה דרמטית במספר האנשים המפתחים התמכרות בצורה זו.

7. ניסויי חברתי

אנשים רבים נופלים להתמכרות לסמים ואלכוהול כי הם פשוט רצו להנות.

שימוש בסמים בשעות הפנאי מהווה חלק גדול ממקרי ההתמכרות בארץ וברחבי העולם.

8. מתח ולחצים

אף אחד לא חסין ללחץ. אנו חווים אותו בצורות רבות, הן בחיינו האישיים והן בחיינו המקצועיים במהלך העבודה והשגרה היומיומית. מתח יכול להיות מעייף ומתיש, ולכן אנשים רבים פונים לסמים ואלכוהול כדרך להתמודד עם הלחץ הנפשי והפיזי היומיומי של החיים.

9. טראומה

טראומה יכולה להיות פיזית או נפשית.

חוויה של טראומה נפשית יכולה לגרום לחרדה עצומה ואיבוד שליטה של האדם על חייו.טראומה יכולה להיגרם בעקבות אובדן, התעללות ארוע טרור, אירוע מלחמתי ועוד…

עבור קורבן של טראומה, שימוש בסמים ואלכוהול מהווה בריחה ודרך מהירה להרדים את הכאבולהמנע מהתמודדות עם הזיכרון וההשלכות של האירוע הטראומתי.

post-thumbnail
שירותים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
טיפול פסיכדלי

טיפול פסיכדלי הוא טיפול פסיכותרפיה המבוסס על שיחה ומשלב שימוש...

קראו עוד >
post-thumbnail
סיוע בגמילה מקנאביס

גמילה מהתמכרות לבד קשה מאד ואנשים רבים נזקקים לקבל סיוע...

קראו עוד >
post-thumbnail
איך להיגמל מקטמין?

 אם הגעת לכאן וודאי גם את תוהה איך להיגמל מקטמין....

קראו עוד >
post-thumbnail
תהליך גמילה מאלכוהול

השלבים והתסמינים התמכרות לאלכוהול היא מצב קשה עבור כל אחד. מלבד...

קראו עוד >