מעוניינים להיגמל מקנאביס?

מעוניינים להיגמל מקנאביס?

כולם מדברים היום על לגליזציה של הקנאביס אבל יחד עם זה, חשוב מאוד לדבר על טיפול בהתמכרות לקנאביס. השימוש בקנאביס הפך לתופעה נפוצה בישראל ובמיוחד בקרב צעירים. ישנה תפיסה רווחת כי הקנאביס אינו מזיק ואינו ממכר. אולם, יש כיום ידע מחקרי נרחב על ההשלכות של שימוש ארוך טווח בקנאביס על הבריאות הפיזית והנפשית של המשתמש. לקנאביס יש פוטנציאל להתמכרות ופגיעה בתפקוד אצל אלו הצורכים אותו לאורך זמן.

מהתמכרות להחלמה

מה זה קנאביס?

קנאביס הוא סם פסיכואקטיבי המיוצר מצמח הקנאביס. הסם מכיל חומרים פעילים ממשפחת הקנבינואידים.  ניתן לצרוך אותו בצורות שונות עישון, שאיפה, אידוי ואכילה. הסם נקלט בגוף במהירות ומשפיע למספר שעות. השפעותיו העיקריות של הסם הן על ויסות כאב, חרדה, תיאבון, מצב רוח, תפיסה מוטורית, זיכרון קצר טווח, יכולות למידה, מוטיבציה וקואורדינציה.

סבילות

סבילות לקנאביס מתרחשת כאשר האדם מתחיל להגביר את המינון כדי לחוש את אותן התופעות. ככל שהגוף מתרגל לחומר, כך השפעת הקנאביס פוחתת  והאדם נאלץ להגביר את המינון בכדי להשיג את אותן התוצאות.

תלות

לאחר שהגוף מפתח סבילות לקנאביס, המוח כל כך רגיל לתפקד תחת השפעת הסם והוא הופך להיות תלוי בקנאביס. זהו השלב בו מתחילה התמכרות והתלות בקנאביס.

סימנים להתמכרות

  • שימוש במינונים גבוהים יותר ממה שהאדם התכוון לכתחילה.
  • ניסיונות להפסקת השימוש, אך ללא הצלחה.
  • התעסקות רבה סביב ההשגה של הקנאביס והשימוש בו.
  • כמיהה לחזור והשתמש שוב בקנאביס.
  • שימוש בקנאביס למרות בעיות וקשיים שונים הנגרמים בעקבות השימוש בבית, בעבודה ובלימודים.
  • שימוש בקנאביס באופן שעלול לסכן את המשתמש או אחרים, לדוגמא בנהיגה.
  • צורך בהגברת המינון כדי להשיג תחושות של היי ואופוריה.
  • סימפטומים של תסמונת גמילה בעת הפסקת השימוש.

אנשים הצורכים קנאביס נמצאים בסיכון גבוה לבעיות זיכרון, יכולת מיקוד, מוטיבציה ירודה וקשיי למידה.

מה היא המטרה של טיפול זה?

טיפול בהתמכרות לקנאביס מטרתו לצייד אנשים ביכולת להתמודד עם הפסקת השימוש והטריגרים לחזור ולהשתמש בקנאביס. הטיפול מתמקד בבניית הרגלים בריאים ואסטרטגיות התמודדות עם הכמיהה לשימוש. תהליך הגמילה מקנאביס מורכב משתי שלבים עיקריים, הפסקת השימוש ושימור השינוי.

הפסקת השימוש בקנאביס עלולה לגרום לתסמונת גמילה, מגוון סימפטומים המופיעים לאחר שהגוף אינו מקבל את הסם שהוא רגיל לקבל. הסימפטומים כוללים הפרעות בשינה, פגיעה בתיאבון, שינויים קיצונים במצב רוח, דיכאון וחרדה. מכורים רבים מתארים שלב זה כשלב קשה ופעמים רבות הסיבה להפסקה של תהליך הגמילה. לכן, חשוב לעשות שלב זה בליווי ופיקוח מקצועי. במרכז גמילה שבטיא ישנו צוות רפואי מיומן הכולל רופא ואחות מוסמכת וצוות רחב של מומחים לטיפול בהתמכרויות כולל מדריכי החלמה שהינם מכורים נקיים בעצמם ויודעים בדיוק מה את מרגישה ומה עובר עלייך כי גם הם היו שם ויצאו מזה. בשיתוף המכור תיבנה לו תוכנית מותאמת לתהליך הגמילה ובעת הצורך ניתן אף לשקול טיפול תרופתי כדי להקל על תסמיני הגמילה באופן נקודתי.

השלב הראשון עשוי להימשך מספר שבועות ומשתנה מאדם לאדם בהתאם לעוצמת ההתמכרות.

שימור השינוי ועבודה לשורש ההתמכרות – בשלב זה המטרה היא רכישת מיומנויות ואסטרטגיות התמודדות בכדי לשמר את השינוי, הפסקת השימוש בקנאביס.

בשלב זה המכור יעבוד על זיהוי טריגרים, מצבים הגורמים לו לחוש צורך להשתמש בקנאביס. לאחר מכן, תהיה עבודה על רכישת מיומנויות להימנע או להתמודד עם טריגרים. העבודה הטיפולית נעשית יחד עם אנשי מקצוע מיומנים ובמפגשים פרטניים וקבוצתיים. שיטות הטיפול שהוכחו יעילות בעבודה עם מכורים הינם טיפולים קוגניטיביים התנהגותיים, טיפול המתמקד בתפיסות קוגניטיביות העומדות בבסיס ההתמכרות ובשינוי התנהגותי.

בנוסף, במידת הצורך, יש מקום לטיפול משפחתי, זוגי או התערבויות בקהילה. התמכרות פוגעת בכל מעגלי החיים ולפעמים כחלק מתהליך הגמילה יש צורך לעבוד על מערכות יחסים שונות כדי לייצר רשתות ביטחון ותמיכה.

לסיכום

למרות התפיסה החברתית הרווחת כי קנאביס אינו ממכר, ישנו ידע מחקרי נרחב לגבי ההשלכות הממכרות של שימוש ארוך טווח. להתמכרות לקנאביס השלכות על בריאות פיזית ונפשית. הלגיטימציה החברתית גורמת לקושי בזיהוי התמכרות. אם את משתמשת בקנאביס, חשוב שתכירי את התסמינים המעידים על התמכרות.

מכורה? אנחנו יודעים מה עובר עלייך. להכיר בכך כי את מתמודדת עם התמכרות, זה לא קל. יכול להיות שאת מפוחדת, חוששת ואולי בכלל לא מבינה מה את עושה עכשיו.

בדיוק בשביל זה אנחנו כאן, כדי לשמוע את ההתלבטויות, החששות והשיקולים וכדי לסייע לך להבין מה נכון עבורך.

מוזמנת לפנות עוד היום, אנחנו כאן נקשיב לך ללא התחייבות לכלום ובאופן דיסקרטי.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
מכון גמילה פרטי  - מסור למטופליו

מנהלי מרכז גמילה פרטי רואים לנגד עיניהם את טובת המטופלים....

קראו עוד >
post-thumbnail
היכן ניתן להיגמל מסמים?

התמכרות לסמים נחשבת לקשה ובמקרים רבים הופכת לבלתי נשלטת. כך...

קראו עוד >
post-thumbnail
פופרס

פופרס סם מסוכן פופרס הוא כינוי שניתן לקבוצת חומרים כימים בעלי...

קראו עוד >
post-thumbnail
טיפול במכורים קשים - רק במכון גמילה מסודר

מכורים קשים לאלכוהול, סמים, הימורים ועוד חייבים להיות מטופלים אצל...

קראו עוד >
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support