כך תיגמלו מכדורים ומתרופות מרשם

כך תיגמלו מכדורים ומתרופות מרשם

מגפת האופיואידים בארה"ב החלה באמצע שנות ה-90' וגבתה את חייהם של אלפי אמריקנים. אחד הנתונים המזעזעים שנחשפו היה כי בשנים 2015-2017 , לראשונה מאז מלחמת העולם הראשונה, תוחלת החיים הממוצעת ירדה. ההסבר לנתון זה, הוא שימוש לרעה של אלפי אמריקאים בתרופות מרשם עד כדי התמכרות ומוות. אבל שימוש לרעה בכדורים ותרופות מרשם, אינה רק נחלתם של האמריקאים. בעשור האחרון ישנה מגמה עולמית של עליה בשימוש לרעה בתרופות מרשם, מגמה המעלה את הצורך בהנגשת הידע לגבי גמילה מכדורים ותרופות מרשם.

גמילה מכדורים ותרופות מרשם – מהם התרופות הנפוצות?

  • אופיואידים – מדובר בתרופות אשר מטרתן היא להפחית את עוצמת תפיסת הכאב. תרופות מסוג זה משפיעות על חלקים במוח השולטים על תחושה וכך מפחיתות את הגירוי לכאב. תרופות אלו ניתנות בעיקר עבור כאב אקוטי או כרוני. מלבד ההקלה על כאב, תרופות מסוג זה נמצאו כמגבירות תחושת אופוריה, דבר בעל פוטנציאל לשימוש מזיק והתמכרות
  • מדכאי מערכת העצבים המרכזית – מדובר בתרופות שינה והרגעה המכילות בנזודיאזפינים, חומרים המאטים את פעילות המוח ובכך מסייעים במצבי חרדה והפרעות שינה. תרופות אלו, בגלל הפוטנציאל הגבוה להתמכרות, אינם נרשמות כטיפול ארוך טווח.
  • ממריצים – אלו הן תרופות המגבירות ערנות, תשומת לב, מעלות לחץ דם, קצב הלב והנשימה. תרופות אלו נרשמות בעיקר עבור הפרעות קשב וריכוז, נרקולפסיה ובמקרים מסוימים גם בדיכאון. גם בתרופות מסוג זה ניתן לראות כי הן גורמות לתחושת אופוריה .

גמילה מכדורים ותרופות מרשם – מהתמכרות לגמילה

  • השלב הראשון בטיפול בהתמכרות הוא ההכרה בהתמכרות. התמכרות למשככי כאבים קשה יותר לזיהוי מאחר ולרוב היא מתחילה עקב התוויה רפואית ומעקב רפואי. לא כל שימוש במשכך כאבים הוא התמכרות. אך, עם התחלת טיפול בתרופות מרשם עבור בעיה מסוימת ואת מוצאת את עצמך ממשיכה לצרוך ואף להגדיל את המינונים, פני עוד היום לצוות המומחים שלנו בכדי לטפל בבעיה.
  • בדומה לגמילה מחומרים פסיכואקטיביים, גם בהתמכרות לתרופות מרשם, תהליך גמילה מורכב משתי שלבים, גמילה פיזית וגמילה נפשית. מאחר והגוף התרגל לקבל את התרופות , הוא פיתח תלות והפסקתם עלולה לעורר תגובות פיזיולוגיות קשות, תסמונת גמילה. שלב זה עשוי להיות קשה ולכן יש צורך בפיקוח רפואי לצורך בניית תכנית טיפול, מעקב ומתן טיפול תרופתי חלופי בעת הצורך. מטרת שלב זה הינו השגה של ניקיון הגוף מהחומר הממכר. תסמונת גמילה עשויה להיות קשה ולעיתים השלב בו מכורים מתייאשים וחוזרים להשתמש בתרופות. ליווי רפואי מקצועי בשלב זה חשוב ביותר.
  • עבודה טיפולית- התמכרות אינה רק התמכרות פיזיולוגית של הגוף, אלא גם התמכרות פסיכולוגית. לאחר שהושג ניקיון פיזי, השלב הבא הוא עבודה טיפולית על דפוסי התנהגות, זיהוי טריגרים ושימור השינוי.  שלב זה יעשה בליווי אנשי מקצוע, מומחים לטיפול בהתמכרויות, הן על ידי מפגשים טיפוליים פרטניים והן על ידי עבודה קבוצתית. בשלב זה תהיה התייחסות גם לרגע שאחרי, לרגע בו חוזרים הבייתה,  לסביבה המוכרת, להתמודדות אולי הקשה מכל.

לסיכום,

התמכרות לתרופות מרשם הינה אחת ההתמכרויות הקשות ובעלות הפוטנציאל להשלכות הרסניות. האתגר הייחודי בהתמכרות זו הוא כי לרוב מדובר בשימוש עקב צורך רפואי ותחת פיקוח רפואי. לאור ההשלכות הקשות של התמכרות זו חשוב בעת נטילת התרופות להיות תחת פיקוח רפואי ולהיות ערים לשימוש, מינונים ולפיתוח תלות. עם זאת, גם התמכרות לתרופות ומשככי כאבים, ניתנת לטיפול וגמילה. עקב החשש לתופעות קשות של תסמונת גמילה, חשוב מאד שהגמילה תעשה בפיקוח רפואי צמוד ובמסגרת מקצועית מומחית לטיפול בהתמכרויות. אצלנו במכון גמילה שבטיא תמצאי צוות מקצועי ועתיר ניסיון ובעיקר בית חם ואוהב שילווה אותך לאורך כל תהליך הגמילה מכדורים ותרופות מרשם.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
גמילה מקוקאין תשנה לכם את החיים- תוצאות מובטחות תוך פחות מחודש!

קוקאין מגביר את ייצור הדופמין במוח וגורם לכם 'להרגיש טוב'....

קראו עוד >
post-thumbnail
גמילה מאלכוהול - צעד אחר צעד לחיים מלאים

גמילה מאלכוהול יתכן ואינה נצרכת עבור אנשים רבים הנהנים משתיית...

קראו עוד >
post-thumbnail
למה מטפלים ממשיכים לרצות לעבוד דווקא עם מרכז גמילה יוקרתי?

מוסדות גמילה מספקים למטופלים הנאבקים בהתמכרות חווית טיפול אינטנסיבית שעלולה...

קראו עוד >
post-thumbnail
גמילה מסמים, כל מה שחשוב לדעת

גמילה מסמים וטיפול בהתמכרויות כוללים מגוון דרכים להתמודדות עם המורכבות...

קראו עוד >