המדריך למכור בדרך לגמילה

המדריך למכור בדרך לגמילה

גמילה מסמים קשים היא אחת הסוגיות המורכבות עבור מכורים לסמים או אלכוהול. ניסיונות כושלים לגמילה עשויים להוות מקור לאכזבה, תסכול וייאוש.  גמילה היא תהליך מורכב, ארוך ולפעמים כולל גם "מעידות". מרגיש מוכן להתחיל להתמודד עם בעיית ההתמכרות? מבין שההתמכרות פוגעת בך ורוצה להפסיק?  במאמר זה נסקור את הצעדים הראשונים בדרך לגמילה ונציע דרכי התמודדות וטיפול.

הכרה

התמכרות היא אינה סימן לחולשה או עצלות וגמילה דורשת הרבה מעבר לכוח רצון בלבד. שימוש לרעה בחומרים פסיכואקטיביים עלול לגרום לשינויים במוח, ליצור תחושת כמיהה עזה ולהפוך את הגמילה למטרה שהיא כמעט בלתי אפשרית. ועם זאת, גמילה היא תמיד ברת השגה, לא משנה כמה מיואש וחסר תקווה אתה מרגיש. עם טיפול נכון ותמיכה מספקת, גמילה היא תמיד אפשרית.

למכורים רבים, הצעד הראשון והקשה ביותר הוא הכרה בבעיה, בהתמכרות.. להסכים להיות בתהליך גמילה, פירושו להסכים לשנות דברים רבים בחייך, הדרכים בהם אתה מתמודד עם מצבי לחץ, מערכות יחסים, בילויים, תפיסת עצמי ועוד. להיגמל, זה לעשות שינויים גדולים. טבעי להרגיש אמביוולנטיות לגבי שינוי, גמילה, להתלבט ולחשוש. גמילה מצריכה זמן, מוטיבציה ותמיכה. אבל, גמילה היא הדרך להשיג חזרה שליטה על חייך.

חשוב על השינוי

  • היה ער לשימוש שלך בסמים. שים לב מתי אתה נוטה להשתמש, מדוע אתה משתמש. ככל שתהיה מודע להתמכרות שלך, תבין טוב יותר מה ההתמכרות משרתת, על אלו צרכים היא עונה וכיצד ניתן להתמודד עם צרכים אלו בצורה שאינה מזיקה לך.
  • הכן רשימה של יתרונות וחסרונות של חיים נקיים למול רשימה של יתרונות וחסרונות של המשך שימוש. טבעי כי גמילה תעורר חששות ואולי הקול של החשש והפחד גובר.  הכן רשימה (כן! אפילו כתובה) של המעלות והחסרונות כדי שתוכל לראות באופן בהיר ומוחשי את התמונה המורכבת, לא רק חסרונות, אלא גם יתרונות.
  • חשוב על הדברים החשובים בחייך, משפחה, ילדים, חברים, עבודה, תחביבים ועוד. האם ההתמכרות פוגעת בהם? במידה וכן, כיצד היא פוגעת? לפעמים הידיעה שההתנהגות שלנו פוגעת באחרים, בדברים חשובים עבורנו, עשויה להיות גורם מוטיבציה.
  • היה בשיח פנימי עם עצמך, מה מונע ממך להיגמל? מה יכול לסייע לך בגמילה? לעיתים יש נטייה לזכור רק את הכישלונות, את הניסיונות שלא הצליחו. חשוב להיות מודעים לתמונה הרחבה, הפעמים שבהם ניסית להיגמל ולא הצלחת והפעמים שבהם ניסית להיגמל, אפילו לשבוע, והצלחת. אם יש לך ניסיון בגמילה, ניסיון טוב או רע, זה ניסיון שתוכל להשתמש בו לניסיון הגמילה הבא, ידע לגבי מה עוזר לך ומה מקשה עליך.

הכנה לשינוי

  • הזכר לעצמך מהם הסיבות שבגללם אתה רוצה להיגמל. ככל שתהיה מודע לסיבות שבגללם אתה רוצה להיגמל, הדבר יעזור לך במסע הגמילה ויחזק אותך ברגעים קשים.
  • אם היו לך ניסיונות קודמים להיגמל, חשוב להבין מה היו הגורמים שעזרו לך מה היו הגורמים שלא סייעו לך.
  • הגדר יעדים ברורים וסבירים. לדוגמא, במשך השבוע הקרוב אני מוריד את מינון הסם בכמות מסוימת או עד יום חמישי הקרוב אני מרים טלפון למרכז גמילה כדי לברר על התוכניות השונות
  • אם יש לך  דברים הקשורים להתמכרות, כלים, עזרים שונים ועוד,  דאג לפנותם מהבית. המטרה בכך היא להפוך את ההתמכרות לפחות נגישה ולאפשר לך מרווח זמן ושהות בו תוכל לחפש דרך התמודדות אחרת מלבד השימוש בסם.
  • ספר לאנשים משמעותיים עבורך שאתה מתחיל בתהליך גמילה ובקש את תמיכתם.
    • הכר את תוכניות הגמילה השונות – כעת כשהחלטת להיגמל, זה הזמן להכיר את תוכניות הגמילה השונות. תוכניות גמילה משתנות מאדם לאדם ומהתמכרות להתמכרות, עם זאת, כולן, לרוב בנויות משלבים דומים, ניקיון של הגוף מהחומר, עבודה טיפולית והתנהגותית, טיפול תרופתי במידת הצורך והמשך טיפול ומעקב. התחלת לברר לגבי תוכנית גמילה? זכור כי לכל אדם צרכים שונים, התמכרות שונה ותוכנית הטיפול צריכה להיות מותאמת לך. במרכז גמילה שבטיא למשל, אנו יודעים להתאים תוכניות טיפול לאנשים שונים.
    • תמיכה – אל תצפה שהתמיכה תגיע לבדה, עליך לבנות רשתות תמיכה. לא משנה באיזו תוכנית גמילה תבחר, תמיכה והשפעה חיובית, הן חשובות ביותר להצלחת הגמילה. ככל שיהיו לך יותר אנשים שתוכל לפנות אליהם לתמיכה, עידוד ואוזן קשבת, הסיכוי להצליח להיגמל יעלה.
    • משפחה ומעגל חברים קרוב – תמיכה של משפחה וחברים קרובים עשויה להיות משמעותית בתהליך הגמילה. עם אתה מתלבט האם לשתפם בתהליך מתוך חשש לאכזב אותם, אולי כדאי לפתוח זאת עם איש מקצוע ולעשות זאת בליווי מקצועי.
    • בניית מערכות יחסים נקיות – אם הקשרים החברתיים הקודמים שלך סבבו סביב ההתמכרות, יתכן כי קשרים אלו יפריעו לך בתהליך הגמילה. חשוב לבחון את הקשרים החברתיים השונים בחייך ולהבין האם הם קשרים אשר תומכים בגמילה. יתכן כי יהיה צורך לבנות קשרים חדשים, אולי על ידי הצטרפות לפעילויות חברתיות שונות, השתתפות בקבוצות של נגמלים ועוד.

לסיכום

גמילה מסמים קשים היא תהליך ארוך ובעיקר תהליך שנוגע ברבדים רבים ושונים, מערכת היחסים שלך עם עצמך ואחרים, הבנה עמוקה של ההתמכרות ובנייה מחודשת של הכרה, הבנה והתמודדות. כדי להצליח להיגמל צריך רצון ובעיקר צריך מישהו שיסכים ללכת איתך במסע הזה, להיות שם כשתיפול, להושיט יד, להרים, להמשיך לקוות ולהזכיר שזה אפשרי.

אם אתה משתמש בסמים, חזור למעלה, לראש העמוד ושאל את עצמך את השאלות המוצעות. אם התשובה היא כן, אני רוצה להיגמל, הגדר לעצמך מטרה אחת קטנה, להרים טלפון לבדוק את תוכניות הגמילה השונות שיש למרכז גמילה שבטיא להציע, להמשיך לקרוא עוד על גמילה, לשתף מישהו קרוב במחשבות על גמילה. כל מטרה קטנה שתסמנו היא עוד צעד בדרך לריפוי.

וכמובן אם אתה לא בטוח שאתה  רוצה, גם את זה אפשר ורצוי לברר יחד, עם הצוות שלנו בשבטיא. אז תתקשר או תשאיר פרטים וביחד נמצא את הדרך להשתחרר מההתמכרות.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
מכון גמילה פרטי  - מסור למטופליו

מנהלי מרכז גמילה פרטי רואים לנגד עיניהם את טובת המטופלים....

קראו עוד >
post-thumbnail
היכן ניתן להיגמל מסמים?

התמכרות לסמים נחשבת לקשה ובמקרים רבים הופכת לבלתי נשלטת. כך...

קראו עוד >
post-thumbnail
פופרס

פופרס סם מסוכן פופרס הוא כינוי שניתן לקבוצת חומרים כימים בעלי...

קראו עוד >
post-thumbnail
טיפול במכורים קשים - רק במכון גמילה מסודר

מכורים קשים לאלכוהול, סמים, הימורים ועוד חייבים להיות מטופלים אצל...

קראו עוד >
Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support