איך נוכל לטפל בהתמכרות?

איך נוכל לטפל בהתמכרות?

טיפול בהתמכרות הוא טיפול שמתמקד בשלושה מרכיבים, המרכיב הרפואי, הרגשי וההתנהגותי. פעמים רבות מכורים ואנשים נוטים לחשוב כי גמילה מהתמכרות היא תהליך בו מפסיקים לקחת את הסם, הגוף מתנקה והאדם נגמל. זוהי תפיסה לא נכונה של גמילה שאולי קשורה בהיעדר ידע לגבי טיפול בהתמכרות ואולי היא רצון להאמין שמדובר בתהליך קל יחסית. כיום, אנו יודעים כי התמכרות הינה התמודדות מורכבת וטיפול נכון בהתמכרות, צריך להתייחס לכל  ההיבטים הללו. בגמילה מהתמכרות, תהיה התייחסות לכל המרכיבים השונים. אם אתם זקוקים לייעוץ בנושא גמילה מכדורי שינה צרו קשר בהקדם.

טיפול בהתמכרות – איך עושים את זה?

ניקיון פיזי – השלב הראשון בכל תכנית גמילה מסמים או אלכוהול הוא ניקיון של הגוף מהסם. שלב זה כולל שתי חלקים, הפסקה הדרגתית של החומר והתמודדות עם תסמונת גמילה – סימפטומים שעשויים להופיע עקב הגמילה. בגמילה אנו למעשה מפסיקים את אספקת החומר הממכר לגוף, לרוב באופן הדרגתי, ובעצם מתחילים לנקות את הגוף. שלב זה נעשה בפיקוח רפואי ובמעקב ולעיתים, במידת הצורך, יינתן טיפול תרופתי כדי להקל על תסמיני גמילה.

כמה מושגים שחשוב להכיר

  • תסמונת גמילה – בהתמכרות הגוף מפתח סבילות לסם והשפעת הסם הולכת ופוחתת כך שהאדם נאלץ להגביר את המינון כל הזמן. בשלב זה של ההתמכרות הגוף כל כך רגיל לסם ויתרה מכך, אף  זקוק לסם. הפסקה של אספקת הסם לגוף עלולה לגרום לסימפטומים שונים ביניהם, כאבי ראש, רעד, בחילות, הזיות ועוד. סימפטומים אלו המופיעים לאחר הפסקה של הסם קרויים תסמונת גמילה. איך מתמודדים עם זה? מדובר בשלב קשה ולכן חשוב מאד שתהליך זה יקרה בפיקוח אנשי מקצוע ורופא. לפעמים ניתן יהיה לתת טיפול תרופתי ובעיקר השגחה ותמיכה. ועוד משהו, מדובר בשלב זמני, לרוב אורך כשבוע או שבועיים ובמקרים אחרים, כמה שבועות.
  • קריז – יכול להיות שהמונח הזה מוכר לכם יותר. קריז זה השם העממי של המונח תסמונת גמילה. השלב בו הגוף מבקש את הסם, צורח לסם אך לא מקבל אותו. שלב זה יכול להיות קשה ביותר. מכורים רבים מעידים כי זהו השלב בו הם נשברים וחוזרים להשתמש.  איך אפשר לעבור שלב זה באופן קל יותר? מעקב רפואי וטיפול תרופתי להקלה, תמיכה נפשית, פעילות גופנית. כן, פעילות גופנית מסייעת לגוף בשחרור אדרנלין, אנדרופינים וחומרים נוספים, היוצרים תחושה טובה ומפחיתים את הכמיהה לסם.
  • עבודה טיפולית – לאחר שהושג ניקיון של הגוף ואיזון, גם הנפש זקוקה לטיפול. התמכרות, לרוב, היא צורת התמודדות עם מגוון של בעיות, החל מקשיים בוויסות רגשי ודחיית סיפוקים ועד טראומות. כדי שאדם מכור יצליח לשמור על הניקיון, צריך לרדת לשורש ההתמכרות ולטפל בגורמים שהביאו להתמכרותו. עבודה טיפולית מתרחשת בשיחות פרטניות עם איש מקצוע והשתתפות בקבוצות שונות. השיחות הטיפוליות מטרתן לאפשר למכור מרחב בו הוא יכול להתבונן על התמכרותו, להבין מה הביא אותו לשם, מה ההתמכרות משרתת עבורו, על אלו צרכים היא עונה ולספק תמיכה נפשית .במרכז הגמילה ישנם קבוצות המונחות על ידי אנשי מקצוע מומחים להתמכרויות, המשתתפים בקבוצות אלו הם מכורים בתהליך גמילה. טיפול בקבוצות הוא טיפול שמאפשר לאדם להיות חלק מקבוצה של אנשים המתמודדים אף הם עם התמכרות , לשתף בהתמודדויות, בעליות ומורדות ולקבל תמיכה והכרה. ובסופו של דבר, המטרה היא לאפשר מרחב בחירה גדול יותר. ככל שהאדם יבין את התמכרותו טוב יותר, כך הוא יוכל להתמודד איתה בצורה טובה ונכונה יותר. חשבו על אדם מכור שמרגיש דחף חזק לסם כלשהו. במקום לפנות ישר לסם, כפי שהיה עושה עד כה, הוא פיתח את היכולת לעצור ולומר לעצמו כי הוא מרגיש מאד לחוץ עקב אירוע משפחתי מתקרב ואף חושב איך יוכל להתמודד עם כך.
  • טיפול התנהגותי – טיפול זה עוסק בשינוי  ועיצוב ההתנהגות. טיפול זה נשען על מגוון שיטות טיפול ובעיקר טיפול  ה-cbt. בטיפול זה, המכור יחד עם איש המקצוע, יעמיק וילמד במחשבות ובתפיסות העומדות מאחורי התנהגותו הקשורה בהתמכרות ויבנה אסטרטגיות התמודדות חדשות. בתהליך גמילה, עיקר האתגר הוא ביציאה חזרה לחיים בחוץ. בתהליך גמילה תהיה עבודה על זיהוי טריגרים, גורמי לחץ, פיתוח ארגז כלים ואסטרטגיות התמודדות. כל זאת , כדי להכין את האדם לחיים האמיתיים, על כל מורכבותם.

לסיכום

התמכרות היא התמודדות מורכבת. לא מספיק רק להפסיק לצרוך, צריך גם להבין מדוע האדם התמכר, מה הוביל אותו לכך. לא מספיק רק להבין, צריך גם לבנות דרכי התמודדות חדשים, שמיטיבות עם האדם ולא מזיקות.

במאמר זה הצגנו לפניכם על קצה המזלג את מהות תהליך הטיפול בהתמכרות. תוכנית טיפול היא ייחודית ומותאמת אישית לכל אדם. חושבים על פניה לטיפול? זהו הצעד הראשון בדרך לטיפול. רוצים לדעת עוד? לשאול? להתייעץ? התקשרו עוד היום אלינו, לשבטיא, לצוות המומחים שלנו במרכז גמילה מסמים.

post-thumbnail
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
post-thumbnail
גמילה מקוקאין תשנה לכם את החיים- תוצאות מובטחות תוך פחות מחודש!

קוקאין מגביר את ייצור הדופמין במוח וגורם לכם 'להרגיש טוב'....

קראו עוד >
post-thumbnail
גמילה מאלכוהול - צעד אחר צעד לחיים מלאים

גמילה מאלכוהול יתכן ואינה נצרכת עבור אנשים רבים הנהנים משתיית...

קראו עוד >
post-thumbnail
למה מטפלים ממשיכים לרצות לעבוד דווקא עם מרכז גמילה יוקרתי?

מוסדות גמילה מספקים למטופלים הנאבקים בהתמכרות חווית טיפול אינטנסיבית שעלולה...

קראו עוד >
post-thumbnail
גמילה מסמים, כל מה שחשוב לדעת

גמילה מסמים וטיפול בהתמכרויות כוללים מגוון דרכים להתמודדות עם המורכבות...

קראו עוד >